Kuolevan ihmisen kohtaaminen Hoidon ja huolenpidon opinnoissa lähihoitajakoulutuksessa

Hyvä käytäntö: kehittämistyöllä oli vetäjä, joka konkreettisesti työsti ideoita eteenpäin.

Kohde: lähihoitajaopintojen opettajille

Tavoite: kuolevan ihmisen hoitamiseen liittyvät asiat ja materiaalit päivitetään. Opetusmateriaali kehitetään ja yhtenäistetään. Luodaan yksityiskohtainen suunnitelma siitä, miten kuolevan ihmisen opetus etenee tutkinnonosittain lähihoitajakoulutuksessa. parannetaan koko työryhmän osaamista: yhden kouluttajan koulutukseen osallistumisesta on oltava hyötyä koko työryhmälle.

Toteutus: työryhmä keskusteli ensin päivittämistä vaativista asioista ja minkälaisilla metodeilla asiaa käsiteltäisiin. Keskustelun pohjalta laadittiin esitys opetuksen sisältöjen etenemisestä olemassa olevan opetusmateriaalin pohjalta, jota muokattiin; poistettiin ja lisättiin. Muut opettajat kommentoivat. Uuden materiaalin ja päivitetyn suunnitelman kanssa opetettiin kolmea eri ryhmää hyvin palauttein. Myös kollegat saivat hyvää palautetta käytettyään samaa aineistoa.

Kuolevan potilaan hoitaminen, teemat:

• Orientaatio aiheeseen tutustumalla muutamiin suomalaisiin kuolemanperinteisiin
  • Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon käsitteiden läpikäyminen
  • Pienryhmäpohdinta: minkälainen on sinun mielestäsi hyvä kuolema ja keskustelun purku ja yhteenveto erilaisista tutkimustuloksista
  • Saattohoitopäätös ja saattohoidon periaatteet
  • Kivun hoidon näkökulma saattohoidossa
  • Hengellisyyden käsite hoitotyössä
  • Yleiset periaatteet kuolevan potilaan perushoidossa
  • Kuoleman lähestymisen merkit
  • Kuoleman määritelmä ja toteaminen
  • Hoitajan tehtävät asukkaan kuoltua
  • Vainajan laittaminen
  • Käsitteinä lääketieteellinen ja oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus

Pohdintaa: kyseessä on tärkeä asia, johon olisi hyvä käyttää enemmän aikaa. Yhteiset keskustelut koettiin tärkeiksi ja voimaannuttaviksi. Myös ryhmiltä saatu palaute oli kannustavaa ja eteenpäin vievää. Jatkossa sama prosessi pitää käydä läpi vielä osaamisalaopintojen yhden opintoviikon saattohoito-koulutuksen suunnitelman ja materiaalin kanssa. Lähiopetuksen määrä tulee supistumaan ja seuraava askel on opintojen verkkoon vieminen.