Näyttöön perustuva saattohoidon kehittäminen

Hyvä käytäntö: Näkökulman avartaminen kohti aitoa potilaslähtöisyyttä, irti mekaanisesta ja rutiineihin perustuvasta toimintamallista.

Kohde: Sosiaali- ja terveysalan työelämä ja lähihoitajaopiskelijat

Tavoite: Kehitettiin kaksipäiväinen näyttöön perustuva saattohoidon koulutus, jonka avulla osallistuja saa työvälineitä toteuttaa saattohoitoa ja varmistaa saattohoidon laatua.

Toteutus: Ensimmäinen koulutuspäivä on perusosaamista ja sopii työelämän lisäksi myös Hoito- ja huolenpito -moduulin koulutuspäiväksi. Ensimmäisenä päivänä käydään läpi keskeisiä käsityksiä, mitä saattohoitoon kuuluu ja mitä ei kuulu sekä osallistujien omia käsityksiä kuolemasta ja mahdollisia kokemuksia esim. läheisten saattohoidosta. Myöskin oireiden ja kärsimyksen lievittäminen saattohoidossa ovat aiheina. Käydään läpi vainajan laittaminen.

Toinen päivä sopii syventäväksi päiväksi heille, joilla perusasiat ovat jo hallussa esim. sairaanhoidon ja huolenpidon tutkinnonosan opiskelijoille tai työelämässä toimiville. Toisena päivänä aiheina ovat monikulttuurisuus saattohoidossa, vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja omaisten tukeminen.

Koulutuksessa ryhmä pohti mitä hyvä saattohoito on heidän mielestään. Pedagogisena menetelmänä käytettiin ns. Learning cafe -menetelmää, jossa ryhmät tekevät yhdessä ”kahvipöydän pöytäliinaan” oman tuotoksensa ja kaikki ryhmät vaihtavat pöytää keskustellen ja täydentäen aiemman ryhmän tuotosta. Tuloksia käydään läpi ja verrataan tutkittuun tietoon samasta asiasta.

Pohdintaa: Saattohoidon koulutuksessa tulisi ottaa myös vuorovaikutustaidot ja niiden oppiminen huomioon. Itsetuntemusta ja ammatillista kasvua voi kehittää työnohjauksen sekä omien tunteiden ja toimintatapojen tarkastelun avulla.