Saattohoidon materiaalipankki

Hyvä käytäntö: Materiaalipankki, johon okainen kouluttaja voi lisätä materiaalia hyväksi havaitsemiaan materiaaleja. Materiaalipankkia täydennetään myös opiskelijoiden oppimistehtävillä.

Tavoite: Materiaalipankki, joka helpottaa kouluttajaa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kohde: Lähihoitajaopintojen kouluttajille

Toteutus: Koulutus toteutettiin kolmessa jaksossa.
– Hoito- ja huolenpitojakson opinnot toteutettiin pääasiallisesti verkossa sekä työelämäjaksoilla itsenäistä opiskelua varten. Aluksi opiskelija mietti omia ajatuksiaan kuolemasta ja tutustui lähihoitajan käsikirjaan kyseisen aiheen pohjalta. Opiskelijan piti selvittää terminologiaa ja ottaa selvää kuoleman merkeistä. Tehtävänä oli myös tutustua Käypähoito-suosituksen ohjeistukseen kirjaamisen osalta. Saattohoito-oppaan avulla opiskelijan tuli tutustua mm. kivunhoitoon. Vuorovaikutuksen saamiseksi opiskelijan piti keskustella Facebookissa muiden opiskelijoiden kanssa eutanasiasta. Opiskelijoilla oli viikko aikaa tehtävien tekoon.
– Sairaanhoito ja huolenpito – jakso toteutettiin verkko- ja monimuoto-opintoina tavoitteena tutustua kuolemaan jonkin itselle vieraan kulttuurin kautta. Tietoa piti etsiä lähteistä ja haastattelemalla valitun kulttuurin/uskonnon edustajaa sekä perustella ihmisten oikeuksia. Tehtävän toteutustapa oli vapaa. Jotkut olivat tehneet videon, toiset Powerpoint -esityksen jne. Ryhmän kanssa syntyi hedelmällisiä keskusteluja!
– Vanhustyön -jaksossa opiskelijat olivat maahanmuuttajia. Osallistujat keskustelivat yhteisen  pöydän äärellä tavoista ja rituaaleista, joita on kunkin omassa kulttuurissa ja uskonnossa saattohoitoon ja kuolemaan liittyen. Itsenäisesti kirjoitettiin aiheesta ”Millainen on hyvä kuolema”, jossa sai tuoda esiin omia tuntemuksia, toiveita ja pelkoja. Tehtävä purettiin pienryhmissä. Jokainen sai päättää mitä haluaa jakaa ja mitä ei. Silminnäkijä – video Katja Kotikankaasta toimi hyvänä alustuksena tunteisiin, joita perheen eri jäsenet voivat käyvät läpi ja että saattohoito kattaa myös lähipiirin (ystävät ja/tai omaiset).

Pohdintaa:
– Valmistavan koulutuksen sisältö lähtee vain ja ainoastaan kriteereistä, mutta miten sitä tulisi opettaa, on kouluttajan valittavissa. Tämä tarjoaa mahdolisuuden toteuttaa valmistavaa koulutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla.
– Maahanmuuttajataustaiset opiskelijoiden kulttuurituntemusta on antoisaa hyödyntää opetuksessa ja keskusteluissa. Vanhuuteen ja muistisairauksiin liittyvissä oikeudellisissa erityiskysymyksissä kannattaa hyödyntää case-tapauksia ja  hautaustoimisto- vierailuja luentojen ohella.
– Verkkokirjoittelu antaa harjoitusta asioiden kirjalliseen perusteluun, mutta Facebook-keskustelun onnistuminen edellyttää kouluttajan osallistumista keskusteluun, myös opiskelijoiden parempi toisensa tunteminen todennäköisesti vilkastuttaisi keskustelua.
– Tehtävät, joissa mietitään omaa suhdetta kuolemaan ja jaetaan kokemuksia muiden kanssa ovat arvokkaita ryhmäytymisen kannalta. Ollaan samalla aaltopituudella!