Vanhustyön erikoisammattitutkinnon verkkokurssi

Hyvä käytäntö: Verkostoitumiseen tarkoitetut tehtävät sekä osaamisen jakaminen mahdollisimman laajasti

Kohde: Vanhustyön erikoisammattitutkinnon opiskelijoille

Tavoite: Koulutuksen tarkoituksena on syventää tietoutta ja osaamista muistisairaan ihmisen palliatiiviseen hoitotyöstä ja saattohoidosta. Koulutus antaa välineitä ikääntyneiden muistisairaiden hoitotyöhön ja valmiuksia arvioida ja kehittää työtään kuolevan muistisairaan ikääntyneen hoitamisessa.

Toteutus: Vanhustyön erikoisammattitutkinnon valinnainen tutkinnonosa toteutetaan verkkokurssina Moodle-oppimisympäristössä käyttäen ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työskentelytapaa ja avoimia keskustelutilanteita. Koulutuksessa on kaksi osioita, ennakkotehtävä sekä välitehtäviä. Kouluttajat tukevat ja ohjaavat oppimista kommenteilla ja aktivoivilla kysymyksillä sekä rakentavan palautteen antamisella. Opiskelijoita autetaan löytämään omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan dialogin avulla. Moodleen on tallennettu koulutuksessa käytettävä kirjallinen materiaali. Koulutus toteutetaan vasta 2017, joten sisällöt, menetelmät ja materiaalit vahvistuvat myöhemmin.

Ennakkotehtävä: Opiskelijat saavat ennakkotehtävän, jossa pyydetään pohtimaan hyvää ja inhimillistä saattohoitoa. Verkkokurssin loppupuolella he voivat palata ennakkotehtävän pariin.

Surutyössä tukeminen -osiossa opiskelijat pohtivat eri vaiheiden merkitystä surutyössä sekä keskustelevat käytännön kokemuksista omaisten tukemisesta surutyössä ja kuolevan ihmisen hoitoprosessissa. Opiskelijat tutustuvat verkostotyön merkitykseen ikääntyneen muistisairaan saattohoidossa ja selvittävät oman paikkakuntansa kriisi- ja sururyhmien toimintaa sekä erilaisten saattohoitoon keskittyneiden organisaatioiden toimintaa.

Saattohoitotyö-osioissa opiskelijat tutustuvat Moodlen materiaaleihin ja linkkeihin ja pohtivat omia vahvuuksiaan ja omaa ammatillista osaamistaan kuolevan ihmisen hoidossa. Opiskelijaryhmä tutustuu oman alueensa kotisaattohoitoon ja sairaalan saattohoito-osastoon, jotta hoitopolku tulee tutuksi.

Oman osaamisensa kehittämiseksi opiskelija tekee itsearviointia omasta osaamisestaan pohdinnan avulla sekä laatii työpaikallaan ikääntyneen muistisairaan saattohoitosuunnitelman.