Askelmerkit somestrategiaan

”Kaikki muutkin on somessa, joten meidänkin pitää. Mennään, vaikka Facebookiin. Mitä sitä turhia suunnittelemaan, kunhan ollaan mukana.” Sosiaalinen media oli pitkään kokeilukenttä, jossa harhailtiin ilman karttaa ja kompassia. Nyt kompassin viisari on heilahtanut ja osoittaa selkeästi suunnan: sosiaalisen median strategioiden tarve on huomattu monissa organisaatioissa.

SomePro-kurssille osallistuessani näkemykseni vain vahvistui siitä, että nyt organisaatioissa halutaan suunnitella ja saavuttaa aito, vuorovaikutteinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa. Organisaatioissa on ymmärretty, että viestien vastaanottajien aika on arvokasta ja rajallista. Jotta organisaatio hyötyisi somesta, on viimeistään nyt tullut aika laatia omat askelmerkit someen.

Startti strategiasta

Sosiaalisen median strategian laatiminen ei ole ilman karttaa suunnistamista. Lähtötilanne on selvä, sillä jokaisella organisaatiolla on strategia, johon kaikki toiminta perustuu. Työeläkevakuuttajat Telassa suunnittelumme lähti liikkeelle peilaamalla somea strategiaamme.

Suunnitteluun kannattaa satsata aikaa, sillä se helpottaa arjen työtä. Strategiaa ei kannata lähteä työstämään siitä näkökulmasta millaisia somepalveluita on tarjolla. Palvelut ovat vain välineitä, jotka mahdollistavat varsinaisen toiminnan ja päämäärien saavuttamisen.
Strategiasta löydät vastaukset siihen mikä on organisaation:

• perustehtävä,
• tavoitteet
• kohderyhmät
• tuottamat palvelut/tuotteet ja
• päämäärä

Kun on perehtynyt edellä oleviin asioihin, pystyy vastaamaan ensiarvoisen tärkeään kysymykseen: Miksi meidän organisaatiomme olisi hyvä hyödyntää somea? Ensimmäiset askelmerkit on luotu. Seuraavalla rastilla kartoitetaan miten sosiaalisessa mediassa toimiminen tukisi koko organisaation toimintaa.

Millaista digitaalista jalanjälkeä halutaan luoda?

Kun tietää mitä organisaatio lähtee tavoittelemaan somessa, suunnataan katse käytettävissä oleviin resursseihin. On hyvä arvioida millaisilla satsauksilla someen lähdetään. Some ei ole ilmaista. Se vaatii työvoimaa, aikaa ja budjetin.

Ajankäyttö on rajallista. Organisaatioiden viestit kilpailevat vastaanottajien ajasta. Viestien pitää olla kohdennettu oikealle yleisölle ja sisällön pitää olla ymmärrettävää. Miksi vastaanottaja kiinnostuisi viesteistäsi? Sisältö on kuningas viestinnän kukkulalla.
Nyt suunnistetaan seuraavalle etapille. Somepalveluita on syytä tarkastella mahdollisuuksien ja haasteiden kautta. Missä palveluissa tavoitetaan parhaiten kohderyhmät? Mitkä palvelut soveltuvat sisällön viestimiseen? Millaista vuorovaikutusta lähdetään hakemaan vastaanottajien kanssa?

Telassa haluamme luoda jokaisessa palvelussa viestiemme vastaanottajalle lisäarvoa. Facebook-sivulla kerromme omasta toiminnastamme ja Twitterissä puolestaan jaamme laajemmin tietoa työeläkealasta.

Onko tavoitteet saavutettu?

Hyödyllinen somestrategia kertoo miten mitataan onko asetetut tavoitteet saavutettu. Monissa palveluissa on omat tilastot, joilla pystyy seuraamaan mm. tykkäyksiä, seuraajia ja viestien saamaa näkyvyyttä. Tarkoituksenmukaisempaa on mitata laatua. Ovatko seuraajat kohderyhmää? Seurasiko viestien jaosta toimintaa? Oliko toiminta sellaista mitä halusimmekin? Tällöin päästään kiinni vaikuttavuuteen.

Tavataan somessa!
Aija Laurila
Viestinnän suunnittelija
Työeläkevakuuttajat TELA ry

Linkkivinkkejä:

Näin rakennat yrityksellesi toimivan sosiaalisen strategian: http://villetolvanen.com/2013/05/13/heidi-lemmetyinen-nain-rakennat-yrityksellesi-toimivan-sosiaalisen-strategian/

http://yle.fi/yleisradio/toimintaperiaatteet/sosiaalisen-median-toimintalinjaukset

Slideshare: Sosiaalisen median strategiasta esityksiä http://www.slideshare.net/search/slideshow?searchfrom=header&q=Sosiaalisen+median+strategia

Piritta Seppälä: Kuuntele ja keskustele http://www.kansalaisfoorumi.fi/index.php/kuuntele-ja-keskustele

Sano se someksi 2 http://eioototta.fi/kirjat/sano-se-someksi-2-organisaation-kasikirja-sosiaaliseen-mediaan/

Kirjallisuutta:

Johdata asiakkaasi verkkoon : opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen / Kati Keronen & Katri Tanni, 2013, Talentum
Sosiaalisen median lait / Pirkko Pesonen, 2013, Kauppakamari