Koulutus antaa myös itsevarmuutta

Lahden Messujen markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Minna Helminen tietää, miten vaikeaa on saada oma viestinsä läpi. Tiedotteet ja uutiskirjeet pitäisi kohdentaa oikealle yleisölle, eikä niitä voi lähettää sokkona suurelle joukolle. Vuoden aikana Lahdessa järjestetään muun muassa rakennusalan messut, puutarhamessut ja käsityömessut.

”Viestiin täytyy lisäksi miettiä jokin kiintoisa näkökulma. Sehän ei ole uutinen, että meillä on messut. Koska järjestämme monen alan messuja vuosittain, on meidän aina tarkkaan mietittävä, mitä uutta tällä alalla tapahtuu juuri nyt. Näistä ajankohtaisista aiheista järjestämme messuille oheisohjelmaa ja se on osa viestintäämme”, Helminen sanoo.

”Jos lähetämme kaikille uutiskirjeen tilaajille saman viestin, moni peruu tilauksensa. Tämä on iso haaste”, Helminen sanoo.

Minna Helminen osallistui keväällä Lahdessa järjestettävään Tiedottajan työ –koulutukseen ja siellä hän pohti harjoitustyössään uutiskirjeen kohdentamista oikealle yleisölle. Helminen kehuu koulutuksen käytännönläheisyyttä, mutta piti myös siitä, että opiskeluun kuului viestinnän teoriaa.

”Töissä on sen verran kiire, ettei siinä ehdi pysähtyä miettimään tekemisiään. Koulutus tuli todella sopivaan saumaan, sillä siellä sain keskittyä yhteen asiaan, eli viestintään. Sain paljon uusia ajatuksia ja opin uusia tapoja tehdä työtäni. Koulutus myös lisäsi itsevarmuuttani, kun sain palautetta muilta kurssilaisilta ja huomasin, että olemme tehneet monta asiaa ihan oikein”, Helminen toteaa.

”Opiskelu oli sopivan prViestintä kuva Minna Helminen (00000003)ojektimaista. Tässä elämänvaiheessa en olisi pystynyt sitoutumaan koulutukseen, joka kestää useita vuosia. Nyt pystyin opiskelemaan tehokkaasti, eikä koko elämä mennyt sekaisin”, Helminen sanoo.

”Messujen toimitusjohtaja suhtautuu viestintään ja opiskeluun erittäin myönteisesti ja itse asiassa hän ehdotti tätä koulutusta minulle”, Helminen sanoo.

Kirjoittaja suunnittelija Tiina Rintala-Siira

(kuvassa Minna Helminen)

Lue lisää tulevista viestinnän koulutuksistamme >>