Presidentit vierailivat Kaisa-talossa

This post is also available in: englanti

Opiskelijoiden keskittyminen tenttikirjoihin herpaantui keskiviikkona hetkeksi, kun Suomessa valtiovierailulla oleva Namibian presidentti Hifikepunye Pohamba delegaatioineen saapui tutustumaan yliopiston kirjaston toimintaan. Suomalainen arkkitehtuuri sekä erityisesti kirjastopalveluiden maksuttomuus ja avoimuus teki vieraisiin vaikutuksen.

Namibian presidentti Hifikepunye Pohamba, tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja opiskelija Piia Hissa.

Helsingin yliopisto ei valikoitunut vierailukohteeksi sattumalta. Kirjasto on ollut yhdessä Tampereen yliopiston kanssa Namibian yliopiston kirjaston kumppanina ulkoministeriön rahoittamassa parivuotisessa hankkeessa, jossa on kasvatettu kirjastohenkilöstön ammatillista osaamista muun muassa tiedonhankintataitojen opetuksessa, painettujen ja digitaalisten kokoelmien kehittämisessä, akateemisessa kirjoittamisessa sekä kirjaston strategiatyössä.

–  Hanke on jatkoa Suomen ja Namibian pitkäaikaiselle läheiselle yhteistyölle, korosti presidentti Pohamba.

Helsingin yliopistolla ja Namibian yliopistolla on jo lähes 15 vuotta ollut yhteistyösopimus ja opiskelijavaihto on tiivistä.

Aikanaan suomalaisyliopistoissa opiskeli Namibian itsenäisyydestä taistelleita nuoria, jotka ovat sittemmin toimineet Namibiassa merkittävissä asemissa, kuten Helsingissä lääketiedettä opiskellut moninkertainen ministeri Nickey Iyambo, joka kuului tälläkin kertaa presidentin delegaatioon sekä Tampereella opiskellut, nykyisin Namibian yliopiston kirjastonjohtajana toimiva Ellen Ndeshi Namhila.

Namibialaisdelegaation kiirehdittyä pääministerin tapaamiseen Kesärantaan jäivät presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vielä hetkeksi ihastelemaan yliopiston modernia oppimisympäristöä.

Namibia-projekti tuotti kirjan kolmen yliopiston yhteistyönä

One Reply to “Presidentit vierailivat Kaisa-talossa”

1. Kiitos, että mainitsette Presidentti Pohamban vierailun, kun Hesari ei hiiskunutkaan

Comments are closed.