Open Repositories-julisteet houkuttelivat kansainvälisiä vieraita

Helsingin yliopiston pääkirjastossa järjestettiin 10.6. posteritilaisuus, jossa oli esillä 60 Open Repositories -konferenssiin hyväksyttyä posteria. Iltatapahtuma oli osa viisipäiväistä konferenssia, joka toi Helsinkiin lähes viisisataa kansainvälistä vierasta.

Open Repositories on julkaisuarkistoalan merkittävin konferenssi maailmassa, jonka järjestämisestä vastasivat tänä vuonna Kansalliskirjasto ja Helsingin yliopiston kirjasto. Pääosa konferenssin esityksistä, paneelikeskusteluista ja työpajoista pidettiin Paasitornissa.

Julkaisuarkistot ovat vakiintunut väline avoimesti saatavilla olevan tieteellisen tiedon tallentamiseen ja jakamiseen verkossa. Helsingin yliopiston kirjasto ylläpitää Helda-julkaisuarkistoa, jossa on vapaasti luettavissa muun muassa Helsingin yliopiston opinnäytteitä ja tutkimusartikkeleita.

Tämän vuoden Open Repositories -konferenssin teema oli Towards Repository Ecosystems. Teeman tavoitteena oli herättää pohtimaan julkaisuarkistojen yhteyksiä muihin tieteellistä tutkimusta tukeviin järjestelmiin.

Vuonna 2015 Open Repositories -konferenssi järjestetään Indianapolisissa Yhdysvalloissa.

Konferenssi verkossa

Kuvat: Jukka Pennanen