Tutkimuksen arvioinnin työkalu SciVal nyt hankittu

This post is also available in: englanti

SciVal, tutkimuksen arviointiin ja kehittämiseen tarkoitettu työkalu, joka oli koekäytössä viime syksynä, on nyt hankittu yliopistolaisten käyttöön..

SciValilla käyttäjä voi analysoida Elsevierin Scopus-viitetietokannan  aineistoja. Tarkasteluja voidaan tehdä maitten ja yliopistojen tasolla.  On myös mahdollista itse koostaa ja rajata kohteita ja seurata julkaisujen ja niiden saamien viittausten ajallisia muutoksia. SciValilla  tutkijaryhmien on myös mahdollista tarkastella  yhteistyökumppanuusverkostojaan kartalla.

SciVal toimii Helsingin yliopiston verkossa.  Palvelu vaatii sisäänkirjautumiseen tunnukset, jotka käyttäjän tulee itse luoda ensimmäisen kerran sitä käyttäessään. Jos käyttäjä on aiemmin luonut itselleen tunnukset Scopus-tietokantaan, niillä pääsee kirjautumaan myös SciValiin.

SciValista saatua aineistoa voidaan käyttää esimerkiksi hakemuksissa,  tutkimusartikkeleissa, esityksissä yms. mutta ei irrallisina esimerkiksi  sosiaalisessa mediassa. Aineisto on aina esitettävä muuttamattomana.

Helsingin yliopistolle on jo aiemmin hankittu Web of Sciencen sisältämiin julkaisuihin pohjautuva InCites-tietokanta. SciVal täydentää sen tarjoamaa  näkymää tutkimuksen tuloksiin ja trendeihin.

Lisätietoa Scivalista–>
Lisätietoa Scopuksesta —>