DMPTuuli – Työkalu datanhallinnan suunnitteluun

DMPTuuli (Data Management Planning Tool) on datanhallinnan työkalu, joka auttaa tutkijoita aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Työkalu avataan pilottikäyttöön tänään 25.5.2016.

TuuliAineistonhallintasuunnitelmassa kuvataan koko tutkimusaineiston elinkaari: Miten tutkimusaineisto hankitaan, miten se kuvaillaan ja säilytetään tutkimusprojektin aikana sekä miten ja millaisin ehdoin aineiston käyttö on mahdollista projektin päätyttyä.

Jo kuluvan vuoden aikana DMPTuulia voi käyttää apuna aineistonhallintasuunnitelman laatimisessa mm. Suomen Akatemian syksyn rahoitushaussa. Myös TEKES pilotoi työkalua kevään 2016 aikana. Muita työkalusta tässä vaiheessa löytyviä rahoittajia ovat EU (Horizon 2020), Welcome Trust ja National Institutes of Health (NIH).

Datanhallintatyökalu on räätälöity suomalaisten tutkimusorganisaatioiden tarpeisiin sopivaksi Tuuli-projektissa, joka osa OKM:n Avoimen Tieteen ja Tutkimuksen-hanketta (ATT). Helsingin yliopiston kirjasto on toiminut TUULI-projektissa vastuullisena projektinvetäjänä.

Tuulia voi seurata Twitterissä

Lisätietoa