Prova Helkas nya användargränssnitt

Inlägget finns också på: Finska Engelska

Helka-bibliotekens kunder kan nu prova biblioteksdatabasen Helkas nya användargränssnitt.

Beta-versionen finns på helka.finna.fi

Vad är nytt i Helka?

Via det nya användargränssnittet hittar du Helsingfors universitets biblioteks samlingar. Med samma sökning hittar du också internationellt elektroniskt material. I nya Helka kan man söka Helsingfors universitets samlingar och elektroniska artiklar via samma gränssnitt.

Finna_test_facebookDen nya artikelsökningen hittar en stor del av det elektroniska material som man tidigare ha kunnat söka via Nelli. Artikelsökningen kommer i fortsättningen att ersätta Nelli, som tas ur bruk i slutet av 2016.

Också de andra HELKA-bibliotekens samlingar är sökbara via nya Helka.

Den behändiga sökfunktionen erbjuder förslag till sökord. Sökresultaten kan ordnas och filtreras på många sätt.

Funktioner kopplade till bibliotekskortet

Då du har ett Helka-kort, som du har valt en PIN-kod* till kan du

• se och uppdatera dina egna uppgifter
  • förnya lån
  • göra reservationer, och
  • betala eventuella avgifter på nätet.

Du kan också använda ditt användarnamn vid Helsingfors universitet för att logga in. Om du sedan kopplar ditt bibliotekskort till kontot kan du med inloggning komma åt digitalt material och använda funktioner som kräver bibliotekskort.

I nya Helka kan man också spara favoriter på listor.

Nya Helka fungerar också på mobilen.

*Byt din PIN-kod i gamla Helka.

Ge respons

Vi hoppas att få respons om nya Helka av bibliotekens kunder. Respons kan skickas via blanketten på helka.finna.fi/Feedback

Tills vidare är nya Helka en Beta-version, som testas vid sidan om gamla, bekanta Helka. I slutet av 2016 kommer det nya gränssnittet att ersätta det gamla.