Tutkija, onko sinulla jo ORCID-tunniste?

This post is also available in: englanti ruotsi

Oletko vaihtanut nimeäsi tai yliopistoa? Onko sinulla kaimoja?
Joudutko syöttämään samat tiedot moneen eri paikkaan?

orcid_128x128Kansainvälinen tutkijatunniste ORCID (Open Researcher and Contributor ID) voi hyödyttää sinua seuraavin tavoin:

1) Saat pysyvän ja yksilöivän digitaalisen numerotunnisteen, joka käy palvelusta toiseen. Voit linkittää muut tutkijatunnisteesi (esim. Scopus) ORCID:iin.

2) Vaikka vaihtaisit nimeäsi, vaikka jollain olisi samanlainen tai samantyyppinen nimi, omat julkaisusi, artikkeleista videopäiväkirjoihin, kirjoista blogeihin pysyvät ominasi eivätkä sekoitu toiseen tekijään.

3) Pidemmän päälle julkaisutietojesi hallinta helpottuu huomattavasti. Tiedon siirto eri tietokantojen välillä nopeutuu. Voit antaa luotetulle organisaatiolle – kuten yliopistolle, kirjastolle tai kustantajalle – oikeuden nähdä ja täydentää tietojasi.

4) Omistat tietosi itse. ORCID on voittoa tavoittelematon Yhdysvaltoihin rekisteröity säätiö.

5) ORCID:in käyttö- ja hyödyntämismahdollisuudet kasvavat jatkuvasti: Helsingin yliopisto, HYKS ja useat muut suomalaiset instituutiot, ovat juuri solmineet yhteisen sopimuksen ORCID:in käyttöönotosta. Kansainvälisesti tunnisteen käyttäjiä on yli 2 miljoonaa.

6) Osa suurista tutkimusrahoittajista, kuten Ruotsin Vetenskaprådet ja Iso-Britannian WellcomeTrust, edellyttävät ORCID-tunnistetta.

Oman tutkijatunnisteesi luot osoitteessa orcid.org. Jos sinulla on jo ORCID, se kannattaa lisätä Tuhat-profiiliisi.

Lue lisää ORCID:in eduista (Impactstory blog). Tutkijatunniste.fi -sivustolta löydät lisää tietoa.

2 Replies to “Tutkija, onko sinulla jo ORCID-tunniste?”

1. Miten pari viikkoa vanhan tekstin olennainen linkki VOI olla poikki?

1. Hei,
      ORCIDin osoite on tuo tekstissäkin näkyvä orcid.org, mutta ikävä kyllä itse linkki oli ehtinyt rikkoutua. Kiitokset palautteesta ja pahoittelut ylimääräisestä vaivasta.

Yst. terveisin:
      Ursula Virolainen / hulib-viestinta[at]helsinki.fi