Med nya Helka direkt till artiklar och databaser

This post is also available in: Finska Engelska

Helka uudistuu 30.11.2016
Helka förnyas 30.11.2016

Nya Helka, som har varit i provanvändning under hösten, ersätter i början av december det gamla användargränssnittet.

Nya Helka nås via den bekanta adressen http://helsinki.fi/helka

Innehållet i Helka-databasen och användaruppgifterna finns också i nya Helka.

Två sökningar i samma service

Nya Helka har två olika sökningar.

Via sökning i bibliotekens samlingar kan du söka tryckta och elektroniska böcker, tidskrifter och databaser som har anskaffats till Helka-biblioteken.

Via artikelsökningen kan du söka internationella elektroniska artiklar. Artikelsökningen innehåller också hänvisningar till material som inte finns tillgängligt i Helsingfors universitets bibliotek.

Med universitets användarnamn direkt till e-tidskrifterna

Om du har ett användarnamn för Helsingfors universitets nätverk kan du direkt läsa e-tidskrifter och e-böcker som har anskaffats till universitetet. Universitetets medlemmar kan använda elektroniskt material också utanför universitets närverk.

Om du inte har ett användarnamn, kan du läsa e-tidskrifter och e-böcker i biblioteken.

Mitt konto i nya Helka

Genom att logga in kan du se dina lån och dina tidigare sökningar. Då du är inloggad kan du förnya lån, göra reservationer och betala avgifter på nätet. Du kan också skapa listor och spara favoriter på dem. Du kan också spara sökningar och välja att bevaka sökningen, då du får ett meddelande om det finns nya sökträffar.

Inloggning sker antingen med universitetets användarnamn eller med ett bibliotekskort, som du har valt en PIN-kod för. Om du inte ännu har valt en PIN-kod kan du göra det via det gamla användargränssnittet (https://helka.linneanet.fi).

Nelli-portalen tas ur bruk

Den nationella informationssökningsportalen Nelli tas ur bruk i slutet av år 2016 då Nationalbiblioteket inte längre upprätthåller servicen Under slutet av året körs Nelli så småningom ner, och det kan förekomma avbrott. Säkrast hittar du de artiklar, tidskrifter och databaser du behöver via Helka. De resurser som finns hittas via Nelli hittas också redan nu via Helka.

Mera information om nedläggningen på nyhetsbloggen.

Feedback och ytterligare information

Biblioteket tar gärna emot feedback om nya Helka, helst via e-blankett.

Ytterligare information om nya Helka ger IT-chef Pasi Keski-Nisula, tel. 02941 26656, pasi.keski-nisula@helsinki.fi