Verkkarin joulukalenteri 2016: Luukku 2

Tänä vuonna Verkkarin joulukalenterissa julkaistaan joka päivä jouluaattoon saakka tietokirjavinkki. Kirjaston työntekijät vinkkaavat suosikkinsa lomalukemiseksi tai vaikka joululahjaksi!

Luukku 2

Vesa Heikkinen ja Tapio Pajunen:
Kansalaistaito: miten politiikkaa voi ymmärtää, jos sitä voi ymmärtää
Teos, 2016

Politiikkaradion Puheet päreiksi -ohjelmassa politiikan kielestä ja ilmiöistä keskustelevat suomen kielen dosentti Vesa Heikkinen ja Yleisradion politiikan toimittaja Tapio Pajunen ovat kirjoittaneet yhdessä kirjan – tietysti politiikasta ja sen kielestä. Poliittinen vallankäyttö on tiukasti kietoutunut kieleen, jota poliitikot käyttävät. Puhumillaan ja kirjoittamillaan sanoilla poliitikot luovat todellisuutta, eivät vain kuvaa sitä. Heidän sanansa ovat politiikan tapahtumapaikka ja tekoja, jotka muuttavat maailmaa.

Heikkisen ja Pajusen mielestä nykykansalaisen kansalaistaitoihin tulee kuulua medialukutaidon ja tietoteknisen osaamisen lisäksi politiikan ymmärtämisen taito, “politiikanlukitaito”. Me kansalaiset olemme sekä vallan kohteita että vallan käyttäjiä. Tarvitsemme tietoisuutta ja sivistystä, kansalaisretoriikan taitoa, nähdäksemme hutun ja hötön läpi ja voidaksemme toimia yhteiskunnassa oikein.

Heikkinen ja Pajunen pureutuvat kieleen ja ilmiöihin, kuten poliitikkojen kyyneliin, valheisiin ja kampanjapuheisiin samalla terävällä ja raikkaalla tavalla kuin radio-ohjelmassaan.

Lisää tietoa kirjasta

Johanna Lahikainen
tietoasiantuntija

One Reply to “Verkkarin joulukalenteri 2016: Luukku 2”

1. Politiikkaradiota voi kuunnella myös podcastina. Ainakin minut “puheet päreiksi” -osio saa aina hymyilemään ja piristää metromatkaa.
    Tässä oiva kirjalahja itselle!

Comments are closed.