Uusi aineisto: 1900-luvun ulkopolitiikan TOP SECRET nyt digiaineistona Secret Files from World Wars to Cold War-tietokannassa

This post is also available in: englanti

Helsingin yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön pysyvästi hankittu Secret Files from World Wars to Cold War sisältää Ison-Britannian hallituksen tiedustelupalvelun ja ulkopolitiikan asiakirjoja ajanjaksolta 1873–1953. Suurin osa verkkoaineiston sisältämästä 144 000 digitoidun asiakirjasivun kokonaisuudesta on 1930–40 -luvuilta. Aineisto esittelee sodankäynnin historian salaisen puolen myönnytyspolitiikan ajalta alkaen läpi toisen maailmansodan aina kylmän sodan alkuun saakka. Aineisto avaa uusia mahdollisuuksia ulkopolitiikan ja kansainvälisten suhteiden tutkijoille ja opiskelijoille. Alkuperäislähteet kertovat tiedustelun rahoituksesta, toiminnasta ja hallinnosta, aikakauden ulkopolitiikasta ja kansainvälisistä suhteista, Ison-Britannian sisäisestä turvallisuudesta sekä propagandasta, sensuurista ja psykologisesta sodankäynnistä.

Voit selailla aineistoja aihekokonaisuuksien mukaan. Sanahaku ulottuu kokoteksteihin. Hakua voi rajata aiheen, maantieteellisen alueen, asiakirjan syntyajan tai dokumenttityypin mukaan. Palveluun rekisteröitymällä (My Archive) voit tallentaa itsellesi omia hakuja ja lukulistan. Tutustu palvelun käyttöön lyhyiden opasvideoiden avulla!

Tietokannan aineisto on digitoitu Ison-Britannian kansallisarkiston kokoelmista. Mahdollisuus tekstinlouhintaan on neuvoteltavissa HY:n kirjaston kautta. Aineiston tarjoaa Routledge / Taylor & Francis Group, ja se on hankittu Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan tuella Helsingin yliopistolle pysyvään käyttöön.

Tämän tietokannan löydät myös Helkan kautta.

Secret Files from World Wars to Cold War

Palaute: e-library[at]helsinki.fi