Lukurauhaa: Kaikkien kirjasto

Lukurauhaa-kampanja 20.-26.4.2017 Helsingin yliopiston kirjastossa

Hiljainen lukutila on arvostettua erityisesti keskellä vilkasta pääkaupunkia. Keväisin saamme opiskelijoilta paljon palautetta, etteivät Kaisa-talon lukupaikat riitä sekä yliopiston omille opiskelijoille että yliopistoon pyrkiville.

Huhtikuussa 2016 tehdyssä kyselyssä yliopiston kirjaston kävijöistä 65% oli Helsingin yliopiston opiskelijoita, tutkijoita ja henkilökuntaa. Pääsykoelukijoiden ja abiturienttien osuus Kaisa-talon kävijöistä oli noin 11%, muissa kampuskirjastoissa keskimäärin 7%. Lukumääräisesti tämä tarkoittaa, että Kaisa-talon 6100 päivittäisestä kävijästä 671 oli pääsykoelukijoita/abiturientteja. (Kävijämäärän tilastointipvm 21.4.2016.)

Helsingin yliopisto ottaa hakumenettelyn kautta vuosittain sisään aina uuden ikäluokan parhaimmiston kouluttaakseen sen niin globaalisti tieteen kuin suomalaisen yhteiskunnankin palvelukseen. Helsingin yliopistolle on tärkeää, että vasta yliopisto-opintoja harkitsevat lukiolaiset ja abiturientit voivat kokea yliopiston ja sen tilat omakseen, ja tutustua yliopistoon opiskeluympäristönä jo ennen ratkaisevia opintoalavalintoja. Siksi yliopistolle on tärkeää, että myös muut kuin yliopistoon jo hyväksytyt opiskelijat tuntevat olonsa tervetulleeksi yliopiston kaikille avoimissa tiloissa kuten kirjastossa tai luennoilla.

Pohjoismaisissa kirjastoissa on aina pidetty kiinni avoimuudesta sekä tiedon saannissa että tilojen käytössä, ja samaa perinnettä vaalimme myös Helsingin yliopiston kirjastossa. Kirjastoon ovat tervetulleita kaikki.