Opiskele tiedonhankintaa verkossa!

This post is also available in: englanti

Kandivaiheen opiskelija, tarvitsetko tukea akateemiseen tiedonhankintaan? Lähteet hukassa, mutta ei aikaa istua kursseilla? Opiskele tiedonhankintaa Helsingin yliopiston kirjaston verkkokurssilla silloin, kun sinulle itsellesi parhaiten sopii.

MOOCHelsingin yliopiston kirjasto on tuottanut ja julkaissut kaksi kaikille avointa tiedonhankinnan ja -hallinnan MOOC-verkkokurssia. Kurssit ovat tällä hetkellä betaversioita ja avoinna toistaiseksi.

Verkkokurssit on suunniteltu tutkielmaa tekeville kandi- ja maisterivaiheen opiskelijoille, mutta soveltuvat sisältönsä puolesta aivan kaikille tiedonhankinnan taitojensa parantamisesta kiinnostuneille.

Verkkokurssien sisältöihin voi tutustua kuka tahansa. Harjoitustehtävien tekeminen edellyttää kirjautumisen. Voit kirjautua joko Helsingin yliopiston tai muun suomalaisen korkeakoulun käyttäjätunnuksilla Haka-kirjautumisen avulla tai luoda palveluun kokonaan erilliset tunnukset. Katso ohje Haka-kirjautumiseen tai erillisten tunnusten luomiseen.

Suomenkielisen kurssin lähtötasona Opiskelijan digitaidot tiedonhankinta (entinen TVT-ajokortti) tai vastaavat taidot. Verkkokurssit soveltuvat mainiosti myös itseopiskelumateriaaleiksi tutkielman tai opinnäytteen kirjoittamisen kursseille.

Käy testaamassa ja ylläty!

Muokattu 24.10.2017: täsmennetty kirjautumista ja tunnusten luomista koskevaa ohjetta.

3 Replies to “Opiskele tiedonhankintaa verkossa!”

1. Hei!

Millä tunnuksilla kirjaston Mooc-kurssille kirjaudutaan? En pääse HY:n ad-tunnuksilla. Ohjeissa ei sanota, että pitäisi luoda uudet tunnarit.

Terveisin Riitta

1. Hei!

MOOCeihin ei pääse Helsingin yliopiston ad-tunnuksilla.
      Voit osallistua kurssille:

1. Vierailijana voit tutustua kurssin sisältöihin.
      2. Oman etenemisen seuraaminen, harjoitustehtävien tekeminen ja keskustelufoorumin käyttö edellyttävät sinulta kirjautumista. Luo erilliset tunnukset mooc.helsinki.fi ympäristöön.

Osallistujaksi rekisteröityminen tapahtuu seuraavasti:

1.Luo itsellesi tunnukset mooc.helsinki.fi -ympäristöön: https://mooc.helsinki.fi/mod/forum/discuss.php?d=9

2. Kirjaudu luomillasi tunnuksilla sisään mooc.helsinki.fi -ympäristöön.
      3. Etsi kurssivalikoimasta (Current MOOCs) kurssi, jonka haluat suorittaa. Valitse: Course Dashboard ja Enrol me to this course as a student (Lisää minut tälle kurssille opiskelijaksi).

2. Hei, Nyt voit kirjautua kurssille myös Haka-tunnuksella, jos sinulla on Helsingin yliopiston tai muun suomalaisen korkeakoulun käyttäjätunnukset! Jos olet kuitenkin jo ehtinyt luomaan erillisen tunnuksen, et näe Hakan avulla kirjautuessasi kursseja, joille olet kirjautunut aiemmin luomallasi tunnuksella. Tässä tapauksessa sinun pitää lisätä itsesi uudestaan kurssille, jotta voit käyttää kurssia organisaatiosi tunnuksella. Emme suosittele tekemään tätä kesken kurssin, sillä aiemmin tehdyt tehtävät yms. näkyvät vain vanhalla tunnuksellasi.

Comments are closed.