Avoin tiede opetuksessa? Jaa oma kokemuksesi!

Helsingin yliopiston kirjasto järjestää avoimen tieteen kansainvälisen OA Week -teemaviikon tapahtumia 23.–27. lokakuuta Helsingissä. Osana viikkoa haluamme nostaa esiin myös avoimen tieteen opetuksen näkökulmaa.

Avoin tiede opetuksessa on vielä varsin uusi asia monille opettajille, opiskelijoille ja tutkijoille. Varmaa on, että avoimen tieteen merkitys yliopiston strategisena kehittämiskohteena korostaa sen asemaa Helsingin yliopistossa lähivuosina. Siksi myös yliopisto-opettajien on tärkeää jakaa hyviä kokemuksiaan, käytänteitään ja ideoita siitä, miten avoin tiede on ollut opetuksessa esillä – tai miten sen mahdollisuuksia voisi opetuksessa hyödyntää. Opettajien tueksi ja hyvien käytäntöjen jakamiseksi Helsingin yliopiston kirjasto lanseeraa #OAhaaste-kampanjan. Kampanja jatkuu lokakuun loppuun asti.

#OAhaaste-kampanjaan osallistuminen on helppoa: Jaa oma kokemuksesi tai ajatuksesi avoimen tieteen opetuksesta muiden yliopistolaisten kanssa ja haasta kollegat (opettajat, opiskelijat tai tutkijat) mukaan! Osallistua voi vaikka heti ja haluamallaan tavalla.

Jaa kokemuksesi Twitterissä hashtagilla #OAhaaste, ja haasta kollegat mukaan!


Voit myös kirjoittaa ajatuksiasia tämän blogimerkinnän kommenttikenttään tai osallistua sähköpostitse (juuso.ala-kyyny@helsinki.fi), jolloin näkemyksesi voidaan jakaa kirjaston some-kanavien kautta.

Osallistumisen tapa on vapaa ja tyyli yksilöllinen, mutta hyöty on yhteinen. Kirjasto tekee yliopistolaisten kokemuksista ja ajatuksista yhteenvedon avoimen tieteen palveluiden parantamiseksi.

Jos avoin tiede on aiheena uusi tai herättää kysymyksiä, kannattaa tulla kuulemaan asiasta enemmän maanantaina 23.10. klo 13–14.30 Avoimen tieteen iltapäivä -keskustelutilaisuuteen. Aiheeseen voi tutustua myös Peda-forum-päivien Open Science -työpajaan tehdyn lyhyen johdatuksen avulla. Ja kirjastosta voi aina kysyä lisätietoja! Orientoituminen asiaan kannattaa, sillä avoimen tieteen asemaa Helsingin yliopistossa annettavassa opetuksessa on linjattu rehtorin asettaman Digitaalisen julkaisemisen periaatteet -työryhmän raportissa 5.6.2017:

”Yliopisto huolehtii siitä, että opiskelijat yliopiston ja tiedeyhteisön jäseninä ymmärtävät avoimen tieteen merkityksen ja toimivat avoimen tieteen periaatteiden mukaisesti heti opiskelun alkuvaiheista lähtien. Avoimuus edellyttää toimintakulttuurin muutosta. Toimenpide-esitys: Koulutusohjelmat ja kirjasto ottavat yhteistyössä huomioon avoimen tieteen kandi- ja maisteritutkintojen koulutussisällöissä. Kirjasto edistää avoimen tieteen tiedonhallinnan koulutus-, neuvonta- ja konsultointipalveluita tohtorikoululuille.”

#OAhaaste on heitetty!

Yksi vastaus artikkeliin ”Avoin tiede opetuksessa? Jaa oma kokemuksesi!

  1. What is OER? Read About Open Educational Resources and Pedagogy
    Jhangiani R. & Biswas-Diener R. 2017. Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. London: Ubiquity Press. DOI:https://doi.org/10.5334/bbc

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*