Käyttäjäkyselyn tuloksia: tarkastelussa Helsingin yliopiston kirjaston asiakas

Syksyllä Helsingin yliopiston kirjastossa toteutettiin kävijätilastointi ja ovensuukysely kahden marraskuun viikon aikana.

Kävijöitä ja tilojen täyttöasteita laskettiin eri kirjaston toimipisteissä viikon ajan 3 kertaa päivässä sekä ovensuukyselyssä haastateltiin yhteensä 748 henkilöä.

Kyselyiden perusteella 72 prosenttia kirjaston asiakkaista on Helsingin yliopiston opiskelijoita. Muita kuin yliopiston opiskelijoita, tutkijoita tai opettajia asioi eniten Kaisa-talossa ja Meilahden kampuskirjastossa.

Opiskelija viihtyy kirjastossa lukemassa ja kirjoittamassa

Yli puolet (54%) kirjaston kävijöistä ilmoitti viipyvänsä pidempään kuin tunnin. Kampuskohtaisesti tarkasteltuna erityisesti Meilahden kampuskirjastossa kunnostaudutaan kestävyysopiskelussa, sillä jopa 40 % Meilahden vastaajista kertoi viipyneensä 2-4 tuntia ja 21% vastaajista ilmoitti viipyneensä yli 4 tuntia.
Kyselyssä tavallisimmaksi kirjastokäynnin syyksi asiakkaat ilmoittivat lukemisen tai kirjoittamisen (51%).

Aineiston lainaus ja palautus tai varauksen nouto oli saanut liikkeelle 17 % vastaajista. Kumpulan kampuskirjastossa tämä ĺuku nousi jopa 29 %:iin. Ryhmätöiden tekeminen mainittiin tällä kertaa vain 7 % vastauksista, joskin Viikissä tämä nousi kirjastossa vierailun lähes viidesosassa vastauksista (18%).

Kirjaston toimipisteissä on täysintä alkuviikosta iltapäivisin, jolloin vapaata opiskelupaikkaa tai työskentelytilaa on saanut hakea erityisesti Kaisa-talossa, kun käyttöaste on kohonnut yli 60 %:iin. Kaisa-talossa ja Viikissä myös torstait ovat osoittautuneet suosituiksi päiviksi (yli 60 % käyttöaste). Luvut pysyneet aika samoissa verrattuna vuoden takaiseen. Minervassa on hienoista laskua, mikä selittyy vähintään osittain sillä, että psykologian ja logopedian opiskelijoiden kampus siirtyi Meilahteen, mistä johtuen tämän asiakasryhmän tarve asioida Minervassa on vähentynyt.

Uudistunut Meilahden kampuskirjasto keräsi enimmäkseen kiitosta

Meilahdessa vastaajilta kysyttiin myös palautetta kirjastosta, joka avattiin syksyllä remontin jälkeen osana Terkko Health Hubia. Noin 60 % vastaajista antoi positiivisia arvioita Meilahden uudistuksista. Erityisesti kiitettiin avaruutta ja valoisuutta, aukioloaikoja, lukupaikkojen määrää, aineiston löydettävyyttä ja kahvilaa. Kuitenkin noin 30 % vastaajista kritisoi rakennuksen äänimaailmaa ja meluisuutta.

Kaisa-talon ryhmätyötilat muuttivat kesällä, käyttöasteissa laskua

Vaikuttaa siltä, että ryhmätyötiloissa on enemmän tuoleja tyhjänä aikaisempaan verrattuna, sillä Kaisa-talon ryhmätyötilojen käyttöasteissa on tapahtunut laskua verrattuna vuoden takaiseen (ruuhka-ajan käyttöaste vuonna 2016 oli 65%, kun taas tänä vuonna 34 %, aamujen ja iltojen käyttöasteet alempia). Ryhmätyöhuoneet eivät ole kuitenkaan olleet tyhjillään, sillä käyttöaste ei nouse korkeaksi, jos esimerkiksi useammassa 5 hengen ryhmätyötilassa on kahden hengen ryhmä. Tilojen varausaste oli kuitenkin tarkastelujakson aikana Kaisa-talossa keskimäärin 67 %.

Asiaan on myös voinut vaikuttaa se, että kaikki eivät ole huomanneet kesällä tapahtunutta muutosta, jossa Kaisa-talon ryhmätyötilat keskitettiin pääosin neloskerrokseen. On mahdollista, että ryhmätyötiloissa on ollut yksittäisiä ihmisiä lukemassa, ja lukupaikoiksi muutetuissa entisissä ryhmätyötiloissa ollaan oltu tekemässä ryhmätyötä.

Meilahdessa taas ryhmätyötilojen käyttöasteet ovat selkeästi nousseet vuoden takaisesta (aamun 2016 käyttöaste oli 26 %, tänä vuonna 55%, viime vuonna iltapäivä 27% vs. tänä vuonna 44%). Meilahdessa on remontin jälkeen yksi varattava ryhmätyötila vähemmän kuin aiemmin. Toisaalta ryhmätyöhön soveltuvaa tilaa löytyy Terkko Heath Hubin ensimmäisestä kerroksesta ilman varaustakin.

Omatoimiaikoja ja itsepalvelua lisätty

Syksy toi Helsingin yliopiston kirjastoon omatoimiajat Kaisa-talon lisäksi myös kaikkiin kampuskirjastoihin. Kaisa-talossa itsepalveluautomaatilla suoritettujen lainojen osuus on jo 90 %. Toimipisteissä on siirrytty varausten itsepalvelunoutoon, mikä näkyy siinä, että enää vain 1% asiakkaista noutaa varauksensa asiakaspalvelutiskiltä.

Oheisessa taulukossa on esitettynä esimerkkejä muutamista asiakaspalvelutiskillä suoritetuista palveluista ja niiden osuus palvelutilanteista.

Kaisa-talo
Kumpula