Kaisa-talon Kirjaklubi

Hyvä tietokirjallisuuden ystävä, tule keskustelemaan kirjoista!

Kaisa-talon Kirjaklubi, tietokirjallisuuden ystävien suosittu kohtaamispaikka jatkaa taas huhtikuussa 2016!

Tapaamisissa keskustellaan asiantuntijoiden kanssa ajankohtaisista teemoista. Klubin esiintyjät ovat tunnettuja ja tunnustettuja tieteentekijöitä. Kirjasuositusten avulla aiheeseen voi paneutua syvällisemmin ennen tapahtumaa tai se jälkeen.

Klubin ohjelman on koonnut Helsingin yliopiston tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa, joka toimii myös klubi-iltojen puheenjohtajana.

Kaisa-talon Kirjaklubin klubi-iltoja huhtikuussa aina maanantaisin klo 17–18 (19.15) Kaisa-talon 7. kerroksen luentosalissa (Fabianinkatu 30).

Ma 4.4.2016

• klo 17-18 Päiväkirjat, muistelmat, kirjeenvaihto kirjallisuudessa. Miksi yksityisyydestä kerrotaan niin paljon?
  • Vieraana professori Matti Klinge, haastattelijana professori Pirjo Hiidenmaa
    Professori Matti Klinge

Luettavaksi:

• Matti Klinge, Hyppikää ilosta!: Päiväkirjastani 2014–2015. Helsinki: Siltala, 2015.
  • Matti Klinge, Kadonnutta aikaa löytämässä: Muistelmia 1936–1960. Helsinki: Siltala, 2012..
  • Matti Klinge, Upsalasta Pariisiin: Tiedettä ja politiikkaa 1960–1972. Helsinki: Siltala, 2014.
  • Matti Klinge, Anarkisti kravatti kaulassa: Muistelmat 1972–1982. Helsinki: Siltala, 2015.

Ma 11.4.2016

• klo 17-18  Valta ja media. Miltä valta näyttää nyky-Suomessa?
  • Vieraana professori Anu Kantola, haastattelijana professori Pirjo Hiidenmaa
    Professori Anu Kantola

Luettavaksi:

• Anu Kantola: Matala valta. Tampere: Vastapaino 2014.
  • klockan 18:15-19.15 Varför ska vi läsa såväl kvinnliga som manliga författare? Få tillgång till båda halvorna av bildningsarvet, bli helbildade istället förhalvbildade? (på svenska)
  • Gäst professor Ebba Witt-Brattström, intervjuas av professor Pirjo Kukkonen
    Professor Ebba Witt-Brattström

Lästips:

• Witt-Brattström, Ebba 2016. Kulturmannen och andra texter. Stockholm: Norstedts.
  • Witt-Brattström, Ebba 2014. Stå i bredd. 70-talets kvinnor, män och litteratur. Stockholm: Norstedts.

Ma 18.4.2016

• klo 17-18  Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito? Vai onko sekään tärkeää? Puhetta myös Veden matkasta.
  • Vieraana professi Jouko Rikkinen, haastattelijana professori Pirjo Hiidenmaa

Professori Jouko Rikkinen

• Jouko Rikkinen: Värien puutarha, 2007 Otava
  • Jouko Rikkinen: Jäkälät ja sammalet Suomen luonnossa, 2008 Otava
  • Jouko Rikkinen: Puut ja pensaat Suomen luonnossa, 2010 Otava
  • Jouko Rikkinen: Suomalaiset perinnekasvit, 2011 Otava
  • Jouko Rikkinen: Heinät ja sarat Suomen luonnossa, 2014 Otava

Ma 25.4.2016

• klo 17-18 Vahvistammeko kasvatuksessa voimaa vai vaivaa? Keskittyykö suomalainen koulu ja osaamisen arviointi liiaksi ongelmiin ja heikkouksiin?
  • Vieraana erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara, haastattelijana dosentti Hannele CantellLuettavaksi:

Dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara
  • Lotta Uusitalo-Malmivaara & Kaisa Vuorinen: Huomaa hyvä! Näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa. PS-Kustannus 2016.
  • Lotta Uusitalo-Malmivaara (toim.), Positiivisen psykologian voima. PS-Kustannus 2014

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille kirjoista ja tiedosta kiinnostuneille. Ennakkoilmoittautuminen tarvittaessa (ks. kunkin tilaisuuden yhteydessä).

Tervetuloa!

Lisätietoja Kaisa-talon Kirjaklubista: