#Satanaista

satanaista-banneri

Sata naista Wikipediaan naistenpäivänä 8.3.2016!

Tule mukaan kirjoittamaan artikkeleita vaikuttajanaisista Wikipediaan! Samalla opit käytännössä kuinka maailman käytetyin hakuteos syntyy.

Pääkaupunkiseudun kirjastot, museot ja arkistot tempaisevat kansainvälisenä naistenäivänä 8. maaliskuuta, 2016, tavoitteenaan luoda Wikipediaan artikkeli 100 Suomessa vaikuttavasta tai vaikuttaneesta naisesta.

Katso lista kohdehenkilöistä, joista artikkeleita toivotaan.

• Aika: ti 8.3.2016 klo 12.00-19.00
    • jos et pääse paikalle koko päiväksi, voit osallistua myös osaan tapahtumasta!
  • Paikka: Helsingin yliopiston kirjasto, Pääkirjasto Kaisa-talon 7. krs (Fabianinkatu 30, Helsinki)

Apua Wikipedia-kirjoittamiseen, tiedonhakuun ja aiheiden valintaan on tarjolla koko tapahtuman ajan.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt. Tapahtuma on täynnä!

Voit ilmoittautuessasi myös ehdottaa kohdehenkilöiden listalle vaikuttajanaista, josta kertova artikkeli puuttuu Wikipediasta tai on vajavainen.

Ohjelma

• 12.00 Tervetuloa! Mitä tänään tapahtuu? Sanna Hirvonen, Kiasma ja Maija Paavolainen, Helsingin yliopiston kirjasto
  • 12.15 Kenestä kirjoittaisin? Pikaesittelyssä noin sata naista, jotka ansaitsevat Wikipedia-artikkelin ja 10 museota, kirjastoa ja arkistoa
  • 13.00 Mistä löydän tietoa? Maija Paavolainen, Helsingin yliopiston kirjasto
  • 13:10 Henkilöitä koskeva tieto, Kirsi Keravuori, SKS Biografiakeskus
  • 13:20 Wikipedia-kirjoittaminen, Heikki Kastemaa, Wikimedia Suomi ry.
  • 13.30 Kirjoittaminen alkaa!
  • 18.15 Mitä saimme aikaan? Tapahtuman aikana luodut tai parannellut Wikipedia-artikkelit
  • 19.00 Tapahtuma päättyy

Mitä mukaan?

Omat läppärit tai tablettitietokoneet mukaan!

Osallistujat saavat yliopiston verkkoon vierailijatunnuksen, jolla käytettävissä ovat myös kirjaston digitaaliset tiedonlähteet. Paikalla on myös painettuja lähdeteoksia. Kirjasto tarjoaa lisäksi langattoman verkon ja sähkön.

Wikipedia-tapahtuman osallistujat saavat naistenpäivänä alennuksen Kaisa-talossa sijaitsevan Gaudeamus Kirja & Kahvi -kahvilan valikoimasta.

Lisätietoja ja ohjeita osallistujille

Tapahtuman järjestävät Helsingin yliopiston kirjasto, Nykytaiteen museo Kiasma ja Wikimedia Suomi ry

#satanaista somessa

Seuraa tapahtuman rakentumista sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #satanaista