Lastentarhanopettajille ja koulutukselle syksyistä näkyvyyttä

Suomalainen varhaiskasvatus ja sen mukana lastentarhanopettajankoulutus on saanut paljon näkyvyyttä syksyn mittaan. Lähestyvän juhlan jännitystä voi lievittää seuraamalla keskustelua mediassa ja muualla tai vaikka tuomalla oman panoksesi tämän blogin keskustelu-palstalla:

7.10. Hämeen sanomat uutisoi vuodenvaihteessa edessä olevasta hallinnonalasiirrosta opetusministeri Jukka Gustavssonin sanoin, otsikolla “Varhaiskasvatus tarvitsee yhteistyötä ja kulttuuria”.

1.10. Huomenta Suomen (mtv3) aamun teemana oli päivähoito ja varhaiskasvatus. Mielipiteitä kyseltiin sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiltä, että lasten vanhemmilta ja ohjelmassa puhuneiden viesti oli yhteinen: Vanhemmat arvostavat ammattitaitoista henkilökuntaa.
Samassa ohjelmassa päivähoidon hankalaa henkilöstötilannetta valoitti myös Lastentarhanopettajaliiton Anne Liimola.

28.9. Myös YLE kyseli Suomalaisen päivähoidon kuulumisia ja tiedusteli “onko päivähoito unohdettu” kunnallisvaalikeskusteluissa.

27.9. Aamulehti nosti käsittelyyn varhaiskasvatuksen kustannukset, otsikoimalla: “Suuret kaupungit vertailussa: Tampere hoitaa lapset toiseksi halvimmalla”

28.8. Helsingin sanomat uutisoi Opetushallituksen pääjohtajan, Aulis Pitkälän epäilevän, että “Varhaiskasvatuksen uudistus vesittyy”, sillä siihen ei ole budjetoitu riittävästi resursseja.

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.