Lukuklaani-tutkimuksen kotisivu

Suomen Kulttuurirahaston Lukuklaani-hankkeen tavoitteena on tukea lasten ja nuorten lukutaitoa sekä lukemista edistävien ympäristöjen luomista.  Hankkeen yhteydessä toimiva Lukuklaani-tutkimus kartoittaa kirjallisuuskasvatuksen menetelmiä peruskoulussa. Kiinnostuksen kohteena on se, mitä kouluissa luetaan, miten luetaan ja ennen kaikkea miten luettua käsitellään.

Tutkimuksessa lukemista kartoitetaan kokonaisvaltaisesti kaikissa oppiaineissa, ei vain äidinkielen ja kirjallisuuden kontekstissa.  Tutkimus toteutetaan Helsingin ja Turun yliopistoissa kaikille alakoulun ja yläkoulun opettajille suunnatuilla laajoilla kartoituskyselyillä, joihin on saatu yli 2000 vastausta.

Lukuklaani-tutkimuksen ainutlaatuisesta aineistosta on 1/2020 julkaistu viralliset tulokset 2017–2019:

Tiedote tuloksista (pdf)

Kokonaisraportti tuloksista (pdf)

Taitettava kortti tuloksista ja opettajien vinkeistä (pdf) (Tulosta vaikka A3-julisteeksi)