LUMA-päivät 2016

Kansalliset LUMA-päivät 2016 järjestettiin 12. kerran 6.–8.6. Tällä kertaa tapahtumapaikkana oli kaunis ja aurinkoinen Lahti. LumO-keskus esitteli päivien yhteydessä järjestetyssä kansainvälisessä ISSE-konferenssissa LumaLähetit-hankkeeseen liittyvän kehittämistutkimuksen tuloksia (lisää tästä myöhemmin!). Lisäksi LumO-keskus oli mukana järjestämässä kahta työpajaa, joissa opettajille esiteltiin helppoja ja innostavia tapoja toteuttaa tutkimuksellista opetusta koulussa.

Vuoden 2017 LUMA-päivät ajoittuvat kansallisen StarT-gaalan yhteyteen jo toukokuulle. Helsingissä järjestettävästä tapahtumasta tulee suuri ja upea! Katso lisätietoa StarTista ja ilmoita oppimisyhteisösi mukaan!

Kevään LumaLähetit-hankkeen kuulumisia

Kevään 2016 LumaLähetit-hanke päättyi, kun opiskelijoiden ja opettajien tiimit jakoivat kokemuksiaan loputapaamisessa. Hankekouluilla on keväällä tehty huikeita opetuskokeiluja ja innostus on ollut suurta!

Keväällä muun muassa tuotettiin sähköä ja valaistiin kaupunkeja, rakennettiin kekseliäitä keksintöjä, tutkittiin lähipuron elämää ja pohdittiin sokerin hyötyjä ja haittoja. Hanke jatkuu syksyllä 2016, kun uudet tiimit kootaan kokeilemaan luovuuttaan ja kehittämään opetusta!

Kaupunkien valoja.

Innovatiivinen keksintö vaatii aina luovuutta!

Dyna-miitti lukiolaisille ja yläkoululaisille: Rikollisuuden psykologiaa

Lisääkö mielenterveydenhäiriö väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä? Mitä on psykopatia? Keitä ovat terroristit? Voiko rikollisuutta ennustaa jo lapsuuden kokemusten perusteella?

Tule tutustumaan rikollisuuden psykologiaan LumO-keskuksen järjestämään Dyna-miittiin! Dyna-miitissä kuulet rikospsykologian tutkimuksesta ja pääset keskustelemaan aiheesta sekä psykologiasta ja sen opiskelusta yleisesti.

Aika: 31.3.  klo 16:00 – 18:00
Paikka:
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos: Athena, salli 302, Siltavuorenpenger 3A.
Ilmoittautuminen: e-lomakkeella

Katso lisää kevään Dyna-miiteistä!

Syksyn LumaLähetit-hanke päätökseen

LumaLähetit-hanke on saatu syksyn osalta päätökseen. Kaksi tiimiä kehitti ja toteutti kemiaa, biologiaa, fysiikkaa, maantietoa ja matematiikkaa yhdistävän opetusjakson yläkoululla. Toisen tiimin teemana oli hiilen kierto. Oppilaat tutkivat kasvien ja ihmisen fysiologiaa ja rakenteita niin kemiallisten kokeiden kuin veitsenkin avulla. Toisen tiimin opetuksessa oppilasryhmät kehittivät omia tutkimuskysymyksiä teemanaan kuuset ja karike. Kuinka paljon kariketta metsässä on ja mistä se koostuu? Miten kuusi vaikuttaa lähiympäristöönsä? Minkälainen on karikkeen lämmönjohtavuus? Näihin ja moneen muuhun kysymykseen etsittiin ja saatiin vastauksia!

Saatujen kokemusten pohjalta pohdittiin loppureflektiossa eheyttämisen, tutkimisen ja ilmiöiden mahdollisuuksia ja haasteita. Käytännön haasteista huolimatta tutkimuksellisuus ja eheyttäminen ovat tärkeitä suuntaviivoja luonnontieteiden kokonaisvaltaiselle oppimiselle ja oppimisesta innostumiselle.

Karikenäytteitä keräämässä.

Miten sylki vaikuttaa eri ruoka-aineisiin? Selviää tutkimalla!

LumaLähetit syksyllä yläkoululla

Syksyllä 2015 LumaLähetit-hankkeessa kehitetään kaksi eheyttävää opetuskokonaisuutta, tällä kertaa yläkouluun! Miten 6-10 tunnin pituisen, biologiaa, matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa yhdistävän jakson voi käytännössä toteuttaa? Kysymys on ajankohtainen ainakin uusien opetussuunnitelmien parissa pähkäileville. Suunnittelu on hyvää vauhtia käynnissä, ja opetus kouluilla alkaa lähiviikkoina!

LumaLähetit-hanke innosti ja opetti

LumaLähetit-hanke on saatu päätökseen kevään 2015 osalta. Oppilailta tiimeiltä saatu palaute oli positiivista: oppilaita opetus innosti, ja opiskelijat ja opettavat saivat rohkeutta ja ideoita tutkimuksellisen opetuksen toteuttamiseen. Lopputapaamisessa myös pohdittiin keinoja, joilla tiimien yhteissuunnittelua saadaan edelleen kehitettyä tulevilla kerroilla. LumaLähetit hanke jatkuu syksyllä 2015, jolloin myös uusia opettajia ja kouluja pääsee mukaan!

IMG_3305_pieni

Ihminen ja terveys -tiimin pisteellä oppilaat pohtivat elintarvikkeiden sisältämän sokerin määrää.