Lentäjä

Ensimmäisellä kerhokerralla tutustutaan lentäjän ammattiin. Lentäjän työssä matematiikkaa tarvitaan mm. polttoainelaskelmissa ennen lentoon lähtöä sekä lennon aikana. Tutkimustehtävässä rakennetaan oma paperilennokki ja selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat lentoaikaan ja lentomatkan pituuteen.

Katso haastattelu kokonaisuudessaan täältä.

Tutkimuksen tekemistä varten tarvitset: paperia, sakset, kyniä, paperiliittimiä, mittanauhan, sekuntikellon

Millaisen lennokin rakensit? Kuinka pitkälle lennokkisi lensi tai kuinka kauan lennokkisi pysyi ilmassa? Raportoi tutkimustuloksista jättämällä kommentti tämän postauksen kommenttikenttään. Muistathan jättää viestisi omalla nimelläsi tai nimimerkillä varustettuna!

10 thoughts on “Lentäjä

1. Ryhmässämme oli kolme voittajalennokkia. Kaksi konetta törmäsivät liikuntasalin takaseinään, joten ne olisivat lentäneet pidemmällekin kuin n. 17 m. Lentokonekirjassa yksi voittaja on nimetty Pitsaksi. Toinen kone oli muunnos lentokoneesta nimeltä Vampyyri.

Kolmas voittajakone liiteli salista ulos, eli lentomatka oli n. 17,25 m. Kone oli pitkä ja laiha. Koneen sisällä on kolme taitosta ja koneen pää oli terävä.

• Vau, saittepa lennokit lentämään pitkälle! Kuinkahan pitkälle ne olisivatkaan lentäneet, jos seinät eivät olisi tulleet vastaan?

2. Yksi Kilterin koulun lennokeista oli yli muiden ja lensi 18 m, kunnes se törmäsi seinään. Lento olisi varmasti jatkunut siis vielä pidemmällekin!

• Siistiä! Ensi kerralla täytyykin ohjeistaa, että tutkimus kannattaa toteuttaa jääkiekkohallissa tai hiihtoputkessa 😉

3. Ruokolahden koulun sisällä pisimmälle lentänyt lennokki lensi 16,7 m matkan. Ulkona pisimmälle lentänyt liiteli 19,3 m (eri lennokki kuin sisällä ennätyksen tehnyt).

• Jännää, että pisimmälle lentänyt lennokki oli eri sisällä kuin ulkona!

• Tarkennuksena vielä: osa oppilaista lennätti lennokkiaan pelkästään sisällä tai ulkona. Tämä selittää eroa.

4. Hei täällä HJYKin kerholaiset! Ryhmämme oppilaat tekivät jokainen omat lennokkimallit ja tutkimme muun muassa painopisteen ja pituuden vaikutusta lennokin lentämiseen. Pisin lento oli vain 9 metriä, mutta meille selvisi kuitenkin ominaisuuksien vaikutus lentoon.

• Kiva kuulla teidänkin tutkimuksistanne! Hienoa, että saitte selville eri ominaisuuksien vaikutuksista lennokin lentoon.

Kommentointi on suljettu.