Eduskunnan sivistysvaliokunta yliopistolla

Teksti: Emma Karjalainen
Kuvat: Maija Aksela

Tiistaina 7.11 Kumpulassa vieraili arvovaltaista väkeä eduskunnasta. Eduskunnan sivistysvaliokunta kuuli vierailullaan puheenvuoroja Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kolalta, LUMA-keskus Suomen johtaja Maija Akselalta sekä Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen varajohtaja Juha Oikkoselta. Vierailun aikana perehdyttiin erityisesti matematiikan tiedekasvatukseen ja kuultiin tiedekasvatuksen ja matematiikan osaamista kartoittavista tutkimuksista.

Teippi riitti hyvin astioiden kasaamiseen.

Vierailun lopuksi tutustuttiin vielä Exactumin kolmannen kerroksen Ratkomoon, joka on matematiikan ja tilastotieteen laitoksen oppimiskäytävä. Lisäksi Summamutikka-luokassa ehdittiin vielä pitämään leikkimielinen kisailu Tilavuushaasteen parissa.  Neljä ryhmää rakensivat vilkkaasti omia astioitaan ja punnituksessa ryhmien kilpailuhenkisyyskin tuli esille. Astioiden punnitukset olivat hyvin tasaväkisiä. Voittajan ja toiseksi tulleen astian välillä oli vain kolmen gramman ero! Toiminnallinen aktiviteetti vierailun päätteeksi sai kaikille hymyn suunpieleen. Tästä oli hyvä jatkaa seuraaviin kokouksiin.

Tilavuushaaste vaatii ryhmätyötä.