Dutch mami & papi

Edellisellä viikolla 25e:llä matkaan tarttunut lippu ESN:n (Erasmus student network) Introduction weekiin neuvoi saapumaan Neude nimiselle aukiolle ruman sammakko/jänis/hirvi -patsaan (eläimen malli riippuu katsojan mielipiteestä) lähettyville kuudelta etsimään ryhmää 15. Aukiolla 200 lipun lunastanutta vaihtaria jaettiin kymmenen hengen ryhmiin ja jokainen ryhmä sai itselleen hollantilaisen ”isän” ja ”äidin”, ryhmän 15 tapauksessa paikalliset (loppuviikon nimillä papi & mami kulkeneet) opiskelijat Rob ja Rolf. Kohti viikon ensimmäistä ohjelmaa, ”vanhempien” loihtimaa illallista, pääsimme lähtemään vasta seitsemän jälkeen viimeisten ollessa ”hiukan” aikataulusta jäljessä. Eri kulttuurien toisistaan poikkeava käsitys siitä, kuinka monta minuuttia ennen tai jälkeen annetun alkamisajan on sopivaa tulla paikalle, ilmeni läpi koko viikon samaisena odotteluna.

Jokainen saa itse päättää mikä tämä on!

Matkalla ”Äiskän” luo selvisi, etteivät vanhempamme olleet edes miettineet ruokaa mitenkään, vaan menimme yhdessä kauppaan ja halutessamme jotain hollantilaista päätyivät R&R yksissä tuumin tarjoamaan meille lettuja. Lettuja. Kassalla ostoskorista löytyi lettutarvikkeiden sijaan ”lisää vain maito ja munat” -valmispaketteja, siirappia, juustoa, pekonia ja 2 koria kaljaa.

Äiskämme asuu muutaman kaverinsa kanssa yhden asukkaan isän omistamassa huoneistossa aivan Utrechtin keskustassa. Kämppä oli varsinainen poikamiesboksien esikuva: alastomien naisten kuvilla sisustetussa asunnossa pidetään kenkiä jalassa ja noin 2 neliömetrin kokoista sisäpihaa/terassia komisti 11 tyhjennettyä kaljakoria. Jokainen on kuulemma tervetullut punkkaamaan olohuoneeseen milloin vain ja joka torstaina Tivolissa pidettävien opiskelijabileiden etkot sijaitsevat myös kyseisessä poikamiesboksissa.

Ultimate peniksenjatke!

Eka erä lettuja oli vihdoin valmis. Luonnollisesti ne olivat makeita ja juusto + pekoni -täytteisiä olisi luvassa vasta myöhemmin. Onneksi lettuja riitti tyttöjen nirsoillessa ja noin 11 letun jälkeen alkoi nälästä johtunut heikotus helpottaa. Vanhempamme vakuuttelivat hollantilaisen ruuan olevan aina samaa luokkaa. Lounaaksi leipää juustolla ja päivälliseksi lettuja – millä nämä ihmiset pysyvät hengissä? Energiankulutuksen pitäisi käsittääkseni kuitenkin olla keskimääräistä korkeampi kaikkien huudattaessa pyörää päivät pitkät. Lettujen ja oluiden loppuessa sijainti vaihtui baariin, jossa oli ryhmien välinen pubivisa. Emme kuitenkaan pärjänneet muutaman tiimiläisen wikipediahuijauksista huolimatta.

Lauantain veneretki

Tiistaina jatkuivat jälleen luennot ja iltapäivällä odotti toinen erä Dynamical Systemsiä vastaan. Asiat eivät kuitenkaan tuntuneet selkiytyneen – päinvastoin; en pysynyt alkuunkaan perässä. Alan pikkuhiljaa tietää, minkä kurssin tiputan pois (en osannut päättää, joten otin vähän liikaa) ja kertoessani tämän kurssikavereilleni sain kuulla myös muiden pohtivan samaa. Illalla ohjelmassa oli bilistä varustettuna ilmaisilla juomilla. Hämmennyksekseni sain huomata muiden olevan aivan kädettömiä pelissä. Itse en osaa yhtään pelata, mutta voittaminen oli helppoa, kun muut eivät edes osuneet palloon.

Keskiviikkona ohjelmassa olleet baarissa tarjottava illallinen, tanssipaja ja pyöräpaja eivät houkutelleet, joten päivän luennoilla levättyäni odotti torstaina pub crawl! Ryömimistä ei kuitenkaan tarvinnut liioin harrastaa baarien ja samalla tarjottujen juomien lukumäärän ollessa neljä. Lyhyehkön kierroksen jälkeen loppuilta kului aiemmin mainituissa Tivolin joka torstai järjestettävissä opiskelijabileissä. Jonkinlaisella opiskelijakortilla tarjottava ilmainen sisäänpääsy houkuttelee ilmeisesti viikosta toiseen paikalle runsaasti opiskelijoita jonon ollessa noin tunnin ‘pituinen’.

Matkalla Amsterdamin luennolle

Kunnialla loppuun suoritetun rymyviikon jälkeen pehmeän laskun arkeen tarjosi perjantaina laitoksen kattoterassilla vaihtareille ja uusille maisterivaiheen opiskelijoille pidetyt grillibileet. Ensimmäistä kertaa reissun aikana tarjottu ruoka oli tyydyttävää, itseasiassa tällä kertaa jopa loistavaa! Viiden ainejärjestöaktiivin käännellessä grilleissä kanafileitä, jauhelihapihvejä ja vartaita tarjottiin lisukepöydässä lukuisia eri salaatteja ja leipiä kastikkeineen ja maustevoineen. Baaritiskiltä perus-Grolschin irrotessa 70snt:llä ”joutui” erikoisoluista maksamaan enimmillään 1,5e. Bileissä oli myös ensikertaa tilaisuus liittyä periaatteessa kaikki Graduate School of Natural Sciences:n linjat kattavaan A-eskwadraat -ainejärjestöön. Suomalaisista tavoista poiketen järjestö pääsee jäsenmaksuilla jo lähes kuuhun asti kandivaiheen opiskelijoiden lompakon ohetessa 30e:llä ja maisterivaiheen 10e:llä. Vaihtareiden upotessa jälkimmäiseen kategoriaan liittyminen oli kuitenkin lähes väistämätöntä bileiden ajan voimassa olleen tarjouksen seurauksena: liity, niin saat 10 kaljaa!

Domtoren, 112,5 metriä

Perjantaista selvittyäni oli viikonloppu pyhitettävä laskareille ja liikunnalle. Edes kavereiden kutsut Amserdamin pub crawlille eivät hetkauttaneet. Sain muuten vihdoin hollantilaisen pankkitilin auki + tiliä tottelevan kortin. Kaikki hollantilaiset kortit on myös varustettu sähköisen maksamisen välineellä, Chipknipillä. Kortti tekee elämästä huomattavasti helpompaa, kun ruokakaupassa ei tarvitse enää maksaa käteisellä, ja Chipknip huolehtii maksuista niin kahviautomaateissa, kirjastossa tulostettaessa kuin yliopiston ruokalassakin painamalla päätteessä ”OK”.

P.S. Ensimmäinen Suomenvieras varasi jo lennot! 🙂

One thought on “Dutch mami & papi