Opetuksen päivä 2017

Meilahden kampuksen opetuksen päivä – Oppimisyhteisön hyvinvointi

13.10.2017 klo 9.00-15.30

Biomedicum, Haartmaninkatu 8

Opetuksen päivässä on tarjolla oppimisyhteisön hyvinvointia tieteen ja taiteen keinoin. Aamupäivällä ohjelmassa on tieteelliseen tietoon perustuvia alustuksia oppimisyhteisön hyvinvoinnista. Tiedekunnan opiskelijat pohtivat, mikä heidän hyvinvointiaan edistää tai haastaa. Iltapäivällä jatketaan kokemuksellista oppimista työpajoissa. Mukana mm. ainutlaatuinen mahdollisuus sukeltaa unen tai mindfulnessin maailmaan, pohtia opetuksen kehittämistä liikkumisen tai ryhmässä toimimisen näkökulmasta, ja mahdollisuus rentoutua matoilla maaten ja elävää musiikkia kuunnellen. Lisäksi tarjolla Suomen parhaimpiin lukeutuvan aivotutkimuksen asiantuntijan workshop Arjen viisaasta rytmittämisestä.

Tule ja tuo mukaan koko työyhteisösi tai kaikki opiskelukaverisikin. Voit tulla koko päivään tai vain osaan. Muista ilmoittautua, niin varaamme sinullekin tarjoilua.

Ilmoittautuminen allaolevalla e-lomakkeella (viimeinen ilmoittautumispäivä 4.10.2017):

Biomedicum, Luentosali 2

9.00-10.15 Oppimisyhteisön hyvinvointi  Työterveyspsykologi, FT Annamari Heikkilä

taukojumppa Unisport

10.35-11.00  Opiskelijoiden hyvinvointia edistävät tekijät ja hyvinvoinnin haasteet

Lääketieteellisen opiskelijoiden puheenvuoro

Odontologista spelen

11.00-11.25 Opiskelijoiden hyvinvointitutkimus – alustavia tuloksia varadekaani Tiina Paunio

11.25-11.50  Oppimisen säätely hyvinvoinnin edistäjänä väitöskirjatutkija KM Milla Räisänen

11.50-12:00 Keskustelu

12.00-13.00 Lounastarjoilu Biomedicum pohjakerroksen aula

13.00-13:45 Työpajat Sessio 1:

1. Liikkuva yliopisto – ideoita opiskelijoiden liikuttamiseen KM Sanna Siirilä ja Johanna Kujala (OPH) (paikka: KH 3)
  2. Mindfulness hyvinvoinnin edistäjänä FT, pedagoginen yliopistonlehtori Saara Repo (paikka: KH 8-9)
  3. Unen ja levon merkitys työssä  LTT, yliopistonlehtori Tarja Stenberg (paikka: KH1)ennakkotehtävänä unipäiväkirja, lähetetään sähköpostilla osallistujille
  4. Musiikki hyvinvoinnin edistäjänä – Alustus ja elävää musiikkia: Duo Kaari (paikka: SH 1-2)

Duo Kaari, eli Melissa Petters (s. 1994) ja Tuomas Taanila (s.1992), yhdistää huilun, kitaran, laulun ja tanssin saumattomaksi kokonaisuudeksi. Duo sai alkunsa vuonna 2012 Turun konservatoriosta, josta kumpikin valmistui ammattimuusikoiksi. Tällä hetkellä duo opiskelee musiikkipedagogiikkaa Metropolia-ammattikorkeakoulussa – Tuomas viimeistä vuottaan kitaristina ja Melissa ensimmäistään huilistina. Opintojen ohella molemmat tekevät töitä musiikkipedagogeina: soitonopettajina, peruskoulun musiikinopettajina sekä muskariohjaajina. Tuomas on lisäksi intohimoinen ja kokenut kuorolaulaja ja Melissa puolestaan nykytanssin harrastaja.

Opetuksen päivän työpajassa Duo Kaari luo osallistujille rentoutumishetken elävän klassisen musiikin parissa.  Tarjoilemme tunnelmallisia romantiikan helmiä aina Järnefeltin Kehtolaulusta Satien Gymnopedieihin.  Myös barokin mestarit Bach ja Händel pääsevät mukaan. Musiikin lomassa Tuomas ja Melissa kertovat musiikista hyvinvoinnin tukijana. Aihetta lähestytään omakohtaisesti niin muusikon kuin musiikin kuluttajan näkökulmasta.

13:45-14:15 Kahvitauko

14:15-15:00 Työpajat Sessio 2:

1. Ryhmätyöt opetuksessa – opettajan keino auttaa opiskelijoita FT, yliopistonlehtori Liisa Peltonen ja VTL, verkkopedagogiikan asiantuntija Taina Joutsenvirta (paikka: KH 3)
  2. Työpäivän älykäs tauotus professori Minna Huotilainen (paikka: KH 8-9)
  3. Musiikki hyvinvoinnin edistäjänä – Alustus ja elävää musiikkia: Kantele-lauluduo. Kantele – Jenni Venäläinen; laulu – Minttu Hellstén (paikka: SH 1-2)

Duo Minttu Hellstén ja Jenni Venäläinen

Laulu-kantele -duon musiikki lumoaa yleisön. Kauniisti soljuva kantele ja vivahteikas ääni johdattavat kuulijan omaan maailmaan, jossa arkielämä unohtuu. Duon jäsenet ovat tunteneet jo seitsemän vuotta ja tehneet pitkään musiikkia omilla tahoillaan kunnes nyt polut kohtasivat ja yhteinen musiikki alkoi soida.

Laulaja Minttu Hellstén on valmistunut musiikin maisteriksi The Nordic Master of Global music koulutusohjelmasta ja tällä hetkellä hän toimii monipuolisesti kulttuurialalla.
Kantelisti Jenni Venäläinen tekee maisteriopintojaan Sibelius-akatemiaan Nordic Master in Folk Music -koulutusohjelmassa ja opetustyön ohella keikkailee aktiivisesti.

15.00-15.30  Mitä opimme – yhteinen jakaminen (paikka: SH 1-2)

Lämpimästi tervetuloa!