Ryhmämentorointi avaa urapolkua uusiin suuntiin

Kun tulevaisuuden työelämä vaikuttaa muutoksen ja sattuman epävakaalta ristiaallokolta, opiskelijat kaipaavat rohkaisua ja kannustusta oman urapolkunsa löytämiseksi. Urapalveluiden ryhmämentorointi-ohjelma on yksi keino tähän: kuudetta kertaa järjestettävä ohjelma tarjoaa opiskelijalle ryhmän ja mentorin tukea lähes puolen vuoden ajaksi. Mentoreille ohjelma on myös tilaisuus uudistaa omaa ajattelua.

Mentoroinnissa inspiroivia kohtaamisia

075

Tiia Niemi (kuvassa) on yksi tämän vuoden mentorointiohjelman aktoreista. Niemeä valmistuminen ja työelämä hermostuttavat, vaikka samalla hän uskoo omiin taitoihinsa ja suhtautuu tulevaisuuteen positiivisesti – mahdollisuuksia on paljon, mutta oman paikan löytyminen huolestuttaa. Hän onkin päättänyt aloittaa vaihtoehtojen punnitsemisen jo nyt, ettei valmistumisen jälkeen jäisi tyhjän päälle.

– Mentorointiohjelma antaa aikaa ajatella, mitä tulevaisuudessa haluaisi tehdä, ja lisää ideoita niin, ettei keskity vain niihin asioihin, joita on aikaisemminkin ajatellut, Niemi pohtii.

Niemeä urapalveluiden muutkin palvelut, kuten yksilöllinen uraohjaus, ovat auttaneet selvittämään hänen uransa suuntaa. Mentoroinnissa ainutlaatuista on kuitenkin mahdollisuus pitkäjänteiseen keskusteluun ja sparraukseen oman alan alumnin kanssa, jolla on kokemusta työelämän haasteista.

– Odotan, että saan neuvoja mentorilta, joka on ollut jo työelämässä ja ymmärtää, miten se nykyään toimii, Niemi kertoo innostuneesti. Perinteiset urat, jotka perustuvat koko elämän mittaiselle työsuhteelle, tuskin odottavat enää valmistuvia opiskelijoita. Tämän jatkuvan muutoksen käsittelemiseen Niemi kaipaakin kokeneemman neuvoja.

Asenne ratkaisee

Vuorinen_h

Juuri uskoa työelämään Hanna Vuorinen (kuvassa) haluaa tulevana mentorina luoda opiskelijoihin: asenne, omien taitojen tuntemus ja niihin luottaminen vievät pitkälle muuttuvassakin työelämässä.

– Vallitsevana tilanteena työelämässä on jatkuva muutos. Käytännössä mikään ei ole enää varmaa, ja se on myös hyvä asia: sitä pitäisi oppia itse hyödyntämään, ja on oltava valmiuksia ottaa vastaan muutoksia, Vuorinen pohtii.

Ryhmämentoroinnin aikana Vuorinen pääsee jakamaan kokemuksiaan pian valmistuville opiskelijoille rauhoittavalla ja kannustavalla tavalla. Tätä alumnina olo merkitsee Vuoriselle – vapautta osallistua yliopiston toimintaan valmistumisen jälkeenkin ja mahdollisuutta jakaa sitä, mitä on itse saanut.

Vuoriselle ohjelma mahdollistaa myös mentoreiden oman ajattelun tuulettamisen.

– On aina avartavaa keskustella eri koulutustaustaisten ja elämänvaiheessa olevien ihmisten kanssa. Odotan sitä, että pääsen tsemppaamaan muita prosessissa ja se kirkastaa samalla myös omia ajatuksiani.

Urapalvelut tarjoaa tukea työelämään – myös valmistumisen jälkeen

Ryhmämentorointi pyörähtää käyntiin tiistaina 22.11. avajaistilaisuudella, jossa mentorit ja aktorit tapaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Tunnelmia ensikohtaamisesta ja koko ohjelman etenemisestä voit seurata täällä Mentorointi-blogissa ja urapalveluiden Facebook-kanavalla.

Ryhmämentorointi on toteutettu yhteistyössä Helsingin yliopiston urapalveluiden, alumnipalveluiden ja Alumniyhdistyksen toimesta. Merkittävä rooli ohjelman onnistumisessa on tietysti Helsingin yliopiston alumneilla, jotka ovat sitoutuneet mentoroimaan opiskelijoita ohjelman ajan. Ohjelma on osa tutkintoihin kuuluvaa työelämäorientaatiota. Lisäksi urapalvelut tarjoaa opiskelijoille muita työelämään valmentavia palveluita, kuten urakursseja. Opiskelijat voivat esimerkiksi varata ajan yksilölliseen uraohjaukseen tai osallistua työelämätilaisuuksiin – jopa vuosi valmistumisen jälkeen. Tutustu koko tarjontaan täällä!