Kiitos kaikille mentoreille ja ryhmämentorointiin 2016-17 lukuvuonna osallistuneille!

Toukokuussa saatettiin päätökseen lukuvuoden 2016-17 ryhmämentorointiohjelma. Ohjelmaan osallistuneet kolmisenkymmentä ryhmää kokoontuivat mentoreineen Minervatorille vetämään yhteen ohjelman antia ja miettimään seuraavia askeliaan. Järjestäjille oli tärkeää kuulla osallistujien kokemuksia ja ajatuksia siitä, miten voimme jatkossa parantaa ohjelmaa entisestään.

Opiskelijoiden kokemuksia

Ohjelmaan osallistuneet opiskelijat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä.

• Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa mentoroinnista. Ryhmämme toimi erinomaisesti ja meillä oli todella hyviä keskusteluja, mitä laaja-alaisimmista aiheista työelämään ja opintoihin ja tulevaisuuteen ja unelmiimme liittyen.
  • Sain hakemaani vertaistukea ja varmuutta tulevaisuudestani ja itsestäni.
  • Eräs suurimmista syistä, miksi halusin mukaan mentorointiohjelmaan, oli tietynlainen epävarmuus ja itseluottamuksen puute mitä omiin ammatillisiin kykyihini tuli, ja voin ehdottomasti sanoa mentoroinnin valaneen minuun uskoa tämän asian suhteen.

Ryhmien käsittelemät teemat vaihtelivat osallistujien kiinnostusten mukaan ja osa ryhmistä oli hyvinkin monitieteisiä.

• Käsittelimme mentoroinnin aikana itsetuntemukseen, omasta osaamisesta kertomiseen, itseilmaisuun ja oman alan työllistymismahdollisuuksiin liittyviä asioita. Kiinnostavaa oli etenkin ryhmän poikkitieteellisyys, joka toi uusia näkökulmia käymiimme keskusteluihin.
  • Enimmäkseen monialaisuutta voidaan kuitenkin pitää positiivisena asiana. Huomattiin, että monessa suhteessa kaikkien haasteet ja kysymykset ovat aika samankaltaisia.

Tämän kierroksen ”hittituote” olivat yritysvierailut, joita tehtiin ryhmissä runsain mitoin.

• Tapasimme usean tapaamisen aluksi mielenkiintoisia henkilöitä eri aloilta inspiraation lähteinä. Nämä antoivat meille uusia ajatuksia ja tapoja tarkastella mahdollisia urapolkuja.
  • Olen saanut rohkeutta omien unelmien tavoitteluun ja tutustunut siihen, millaista työskentely muutamassa itseäni kiinnostavassa organisaatiossa käytännössä on.

Palaute mentoreilta

Myös mentorit olivat tyytyväisiä päättyneeseen kierrokseen ja pitivät ohjelmaa antoisana myös itsensä kannalta.

• Ihana kokemus, antaa uutta virtaa myös omaan arkityöhön.
  • Ilahduin, että mentorointi toimii hyvin useammallekin ihmiselle. Tämä oli ensimmäinen kertani ryhmämentorina ja olen tyytyväinen. Sain uuden työkalun omalle työpaikalleni.

Kukin mentoroi omalla tyylillään. Keskeistä ohjelmassa on kuitenkin se, että tavoitteet määräytyvät opiskelijoiden tarpeiden ja kysymysten mukaan.

• Itse yritin pitää melko matalaa profiilia ja antaa aktoreiden puhua, mutta käsittääkseni onnistuin kuitenkin välittämään riittävästi tietoa ja näkökulmia työelämästä ja siihen liittyvistä aiheista. Välillä tehtäväni oli viedä keskustelua eteenpäin, mutta yleensä aktorit hoitivat ajatustenvaihdon hyvin myös ilman varsinaista fasilitointia.
  • Parhaiten toimivat aktoreita aktivoivat tehtävät ja harjoitukset, vaikka kyllä ihan pelkkää keskusteluakin olisi riittänyt paljon enemmän, kuin aikaa oli.

Monet mentoreista ovat osallistuneet ohjelmaan jo useamman kierroksen, ja lähes kaikki suosittelevat muillekin mentoriksi ryhtymistä.

• Sain mahdollisuuden harjoitella erilaisia ryhmän ohjaamisen ja ryhmäyttämisen taitoja erittäin motivoituneella porukalla. Mahdollisuuden auttaa nuoria tärkeässä kohtaa elämässä, ja olla tukena ja esimerkin kautta rohkaista, miten asiat voivat lähteä sujumaan, ja että eri vaihtoehtoja työelämässä on monia.

Uudistuksia seuraavalle kierrokselle

Palautteen perusteella ohjelmaan tehdään seuraavalle kerralle muutamia muutoksia. Ryhmäkoko rajataan maksimissaan neljään aktoriin, koska suurissa ryhmissä aikataulujen sumpliminen on koettu hankalaksi. Lisäksi ryhmien heterogeenisyys on aiheuttanut haasteita. Tähän pyritään saamaan parannus lisäämällä ryhmien kuvauksiin teemat, joihin niissä tullaan keskittymään. Näin opiskelijat voivat jo hakuvaiheessa ennakoida, millaisia kysymyksiä ryhmissä tullaan käsittelemään.

Myös lisäohjeistusta sekä mentoreille että aktoreille on luvassa syksyllä ilmestyvän mentoroinnin työkirjan muodossa.

Teksti: Minna-Rosa Kanniainen, Kuvat: Riitta-Ilona Hurmerinta