Metsäretkiresepti: Suunnistusseikkailu metsässä

Tämän metsäretken avulla voit kannustaa ja innostaa lapsia liikkumaan luonnossa sekä kerrata alakoulun biologian keskeisiä sisältöjä, kuten puulajien tuntemusta, ihmisten ja eläinten luontoon jättämiä jälkiä sekä vuodenaikojen erityispiirteitä. Tehtäviä voidaan tarvittaessa soveltaa lapsi- tai oppilasryhmän ikä- ja taitotasoa vastaaviksi.

Tälle retkelle mukaan tarvitset:

  • puhelimen, jossa on kamera TAI kyniä ja paperia tehtävien kirjaamiseen
  • säähän soveltuvat varusteet
  • maistuvat eväät
  • iloista mieltä

Metsäretken toteutat näin:

Tällä metsäretkellä lapset liikkuvat pareittain maastossa sekä suorittavat samalla erilaisia tehtäviä. Tehtäviä varten vähintään toisella pareista tulee olla mukanaan puhelin, jossa on kamera tai vaihtoehtoisesti kirjoitusvälineet. Mikäli retkelle lähtee vain yksi aikuinen, tehtävät kannattaa jakaa sellaisenaan A4-paperimuodossa. 2016 kevään metsäretkipäivänä retki kuitenkin suunniteltiin niin, että tehtävämonisteet leikattiin kolmeen osaan siten, että jokaisella kolmesta aikuisesta oli yksi tehtävälappu, joka kukin sisälsi noin 2-3 tehtävää. Näin jokainen pari sai tehdä tehtäviään eri tahtiin ja opettajan oli helppoa katsoa lappusten välissä, minkälaisia vastauksia oppilaat olivat tehtäviin löytäneet.

1. Lähtö

Lähdössä kukin pari tulee hakemaan yhden lapun joltakin aikuiselta ja lähtee sitten suorittamaan tehtäviä omaan tahtiinsa. Kun kaikki lapun tehtävät on tehty, ja niistä on todistusaineistona kuvat kännykässä, pari palaa takaisin näyttämään vastauksensa ja saa sen jälkeen uuden tehtävälapun.

2. Väriympyrätehtävä

Lasten tehtävän on etsiä luonnosta mahdollisimman monta väriympyrän eri väriä. Ottakaa löydöistänne valokuva!

3. Kevään merkit- tehtävä

Tehtävänä on katsella rauhassa ympärilleen. Näkyykö ympäristössä kevään merkkejä? Millaisia? Ottakaa kuvia!

4. Jälkien löytämistehtävä

Tehtävänä on etsiä luonnosta jälkiä tai merkkejä metsän eläimistä. Ottakaa kuva! Mikä eläin voisi olla kyseessä? Entä löytyykö luonnosta jälkiä ihmisestä?

5. Puiden tunnistustehtävä

Ottakaa kuva vähintään kolmesta eri puulajista. Tunnistakaa puut! Montako tunsitte?

6. Maskottitehtävä

Lasten tehtävänä on muodostaa metsästä löytämistään luonnonmateriaaleista ja/tai ryhmän jäsenistä ryhmälle maskotti, ja ottaa siitä kuva tai videonpätkä.

7. Elollinen ja eloton- tehtävä

Lapset etsivät ympäristöstä jotakin elollista. Löytyykö ympäristöstä myös jotain elotonta? Ottakaa molemmista kuvia!

8. Pesänrakennustehtävä

Lapset voivat myöskin etsiä  luonnosta asioita, mitä ryhmän eläin/maskotti voisi käyttää esimerkiksi ravinnoksi tai pesän rakentamiseen.
Retken ideoivat vuoden 2016 metsäretkipäivää varten Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijat.