Suuri uudistus valmistui – Tyyppiarvo.com on avattu!

Eräänä joulukuisena iltapäivänä Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella heitettiin ilmaan ajatus: mitä, jos Tyyppiarvo alkaisi ilmestyä netissä?

Nyt, noin kaksi kuukautta tuon joulukuisen tiistain jälkeen, Tyyppiarvo.com on avattu.

Tyyppiarvon päätoimittajaksi valittiin joulukuussa 2015 ensimmäisen vuoden tilastotieteen opiskelija Aapeli Nevala, joka on ennen tuloaan Helsingin yliopistolle työskennellyt muun muassa Satakunnan Kansassa, Lapin Kansassa ja Ilta-Sanomissa.

Uusi Tyyppiarvo tarkoittaa Nevalan mukaan ajankohtaisempaa kerrontaa ja uusia esitystapoja.

– Tilastotiede on Suomessa vähän pimennossa, vaikka se mahdollistaa kaikenlaista. Tyyppiarvon tarkoitus on tuoda tilastotiede paremmin näkyville. Olisi upeaa nähdä suomenkielinen, Suomeen keskittyvä versio FiveThirtyEightista. Me emme voi olla se koko ajan, mutta meillä on potentiaalia 538-tyylisiin väläytyksiin, Nevala sanoo.

– Verkkojulkaisu mahdollistaa paitsi ajankohtaiset kuvaukset Moodin tapahtumista, myös erilaiset esitystavat. Tilastotieteen opiskelijoilla on paljon teknistä osaamista, jota on helppo hyödyntää juuri verkkosivun kautta.

Koko artikkeli sekä paljon muuta löytyy osoitteesta Tyyppiarvo.com