Unelmien Myllypuro -asukasilta 23.11.

Myllypuro-Seura järjesti asukasillan 23.11. Mylläri-asukastilassa, jonne me opiskelijat menimme aistimaan tunnelmaa ja ammentamaan tietoa kurssitehtäväämme varten. Aiheena oli “Unelmien Myllypuro” ja historian professori Laura Kolbe oli puhumassa tästä erityisesti identiteetti näkökulmasta: Myllypuro helsinkiläisyyttä tuottamassa.

Myllypuroa rakennettaessa taustalla oli modernin kaupunkisuunnittelun ideologia. Ihanteena oli yksinäinen komea, korkea talo, joka ylväästi seisoo kaukana “pahasta” kaupungista. Hyvät liikenneyhteydet olivat, ja ovat edelleen lähiöiden elinehto. Suuren muuton aikana lähiöt houkuttelivat asukkaita maaseudun lisäksi myös kaupungin keskustasta, parveke, joukseva vesi ja oma vessa olivat luksusta lähes kaikille.

Laura Kolben mukaan kaupunginosaidentiteettien muodostuminen vaatii maamerkkejä. Nämä maamerkit assosioituvat usein rakennuksiin ja tiloihin, kuten kouluihin, kirkkoihin ja urheilukenttiin. Myllypuron moniulotteisuus saattaa helposti unohtua – kuinka moni ei-myllypurolainen tietää, että Myllypurossa on merkittävää ulkoilmataidetta ja kaupunkiviljelyä? Alueen identiteetti ja arvo ovat jääneet leipäjonon varjoon. Tilaisuudessa paikalla olleet asukkaat kokivat tarvetta puolustaa asuinaluettaan ja korostaa sitä, että leipäjonoon tullaan koko pääkaupunkiseudulta. Eräs mies totesi, ettei kukaan voi olla laupemapi kuin myllypurolainen.

Myllypuron täydennysrakentamisen voi nähdä kahdelta kantilta. Tällä viikolla meille luennoinut Tero Santaoja kaupunkisuunnitteluvirastosta koki Myllypuron haastavaksi alueeksi, koska se ja muut lähiöt on aikoinaan suunniteltu ja rakennettu ikään kuin valmiiksi kaupunginosaksi. Laura Kolbe taas näki Myllypurossa mahdollisuuden tuoda uusia kerrostumia asuinalueelle ja sitä kautta asukkaiden identiteettiin. Ryhmämme työskentelee tällä kurssilla asukkaiden ja opiskelijoiden näkökulmasta. Meidän näkemyksemme tehtävästä sisältää niin haasteita kuin mahdollisuuksia. Uudet opiskelijat tuovat mukanaan alueelle omat paikallisidentiteettinsä kotikulmiltaan. Toivomme, että niin opiskelijoilla kuin tämänhetkisillä asukkaillakin on jotain annettavaa, joista yhdessä muodostuu tulevaisuuden myllypurolaisten identiteetti.

Published by

Deleted User