Sananen puheenjohtajalta

Hei sinä, joka et jaksa enää,

Iso pyörä ja sen rattaissa kulkeva parivaljakko nimeltä Epävarmuus ja Epäselvyys ovat saapuneet Helsingin yliopistoon. Opiskelijan odotetaan pyörivän tyytyväisenä näissä rattaissa, valmistuvan nopeasti ja hyppäävän seuraavan pyörän, työelämäpyörän, kyytiin. Tämän jälkeen he voivat, anteeksi korjaan, heidän täytyy pyöriä siellä, kunnes eläkepäivät koittavat (jos koittavat). Haluan tässä vaiheessa huomauttaa, ettei tämä teksti ole raivokas puolustuspuhe sivistyksen ja tieteen puolesta – vaikka ne puheet ovat myös tärkeitä – vaan puolustuspuhe niille opiskelijoille, jotka eivät tunne pysyvänsä Ison pyörän kyydissä.

Sanon sinulle, joka itket kotona, koska tunnet, ettet tee riittävän tehokkaasti töitä opiskelujesi eteen: aina ei tarvitse olla tehokas, en minäkään ole. Sanon sinulle, joka stressaat kolmatta kuukautta, ettet ole saanut yhtä esseetä kirjoitettua: ei haittaa, en minäkään ole. Sanon sinulle, joka olet huolestunut, ettet ehkä valmistukaan viidessä vuodessa maisteriksi: se on ihan ok, minäkin olen huolestunut. Sanon sinulle, joka olet välillä niin ahdistunut, ettet tiedä miten päin olisit ja miten jaksat eteenpäin: et ole yksin, minäkään en tiedä. Sanon sinulle, joka tunnet olosi epävarmaksi ja onnettomaksi: pysy omalla pyörälläsi, polje sillä pitkin omaa opiskelutietäsi ja tee se niin kuin sinulle on hyvä. Mikäli kaipaat juttuseuraa, vertaistukea tai vaikkapa vain kahvia, NEFA-kahvit ja NEFAn läksykerhot ovat avoimia kaikille ja niiden ajankohdista tiedotetaan tarkemmin Facebookissa ja sähköpostilistalla. Ja muista, että YTHS tarjoaa mielenterveyden hoitoa. Pysy Pienellä pyörälläsi.

Saara Leikas

***********

Kirjoitus on julkaistu Napakaira 1/2017:ssa:

(Kuva: Agostino Ramelli, 1588)