Tervetuloa Krakovaan, Puolan kuninkaiden kaupunkiin!

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Ewa Bartnik
Kuvat: Ewa Bartnik

Vanhankaupungintori iltapäivällä

Kun ajatellaan Puolaa, ei voi unohtaa Krakovaa. Krakova on Puolan entinen pääkaupunki, jota kutsutaan joskus puolalaisten kuninkaiden kaupungiksi. Krakova on yksi maan vanhimmista kaupungeista ja joka vuosi sinne saapuu satoja tuhansia turisteja.

Päivän hyvä alku on aamiainen keskustassa. Krakovan erikoisuus on obwarzanek eli pyöreä leivönnäinen unikon, juuston tai seesamin kanssa. Voi ostaa myös toisen ja syöttää puluja – Krakovan yleisimpiä lintuja ☺

Obwarzanek ja koju, josta voi hakea sellaisen

Ensin kannattaa mennä Wawel-kukkulalle ja vierailla Puolan kuningasten linnassa. Siellä voi nähdä heidän kammioitaan, vaatteitaan, korujaan ja kalujaan. Sitten kannattaa mennä aarrekammioon ja asevarastoon.

Wawel linna

Nähtävyyksien jälkeen voi istua linnan kahvilassa ja juoda pienen kahvin ja syödä jäätelöä, mutta älä lähde vielä, koska vierailu Wawel-kukkulalla ilman sen katedraalia olisi melkein turha. Puolalaisten kuningasten haudat sijaitsevat juuri siellä.

Kun haluta levätä mukavassa kahvilassa, lukea kirjan tai syödä hyvää kakkua, täytyy sinun vierailla Massolit- kahvilassa. Kahvilan nimi ei ole satunnainen – se perustuu Mihail Bulgakovin kirjaan Saatana saapuu Moskovaan. Sieltä voi löytää monta kiinnostavaa kirjaa, suurelta osin vieraskielisiä, mutta myös puolankielisia.

Kahvin jälkeen mennään Mariankirkkoon, joka on yksi tärkeimmistä paikoista kaupungissa. Se on goottilainen kirkko, joka on rakennettu XV-luvulla. Kirkon koko sisusta on täynnä veistoksia ja kuvia. Sen erityisen kaunis osa on holvi – se on maalattu tummansiniseksi ja siellä on runsaasti kultaisia tähtiä. Kirkon tärkein nähtävyys on Veit Stossin alttari, joka on luultavasti Puolan kuuluisin alttari.

Mariankirkko ja V. Stossin alttari

Seuraava paikka, johon täytyy mennä, on Verkahalli, eli Sukiennice – vanha rakennus, jonka nimi tarkoittaa `talo, jossa myydään kangasta´. Se sijaitsee torin keskellä. Sieltä voi ostaa kaikenlaisia perinteisiä tavaroita, kuten vaatteita, astioita, meripihkaa ja koruja. Talon keskimmäisessä osassa on vanha kahvila `Noworolski´. Myöhäisen Nuoren Puolan aikana siellä oli mahdollista tavata monta kuuluisaa taiteilijaa, näyttelijää ja kirjailija, esimerkiksi Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Julian Fałat, tai Jacek Malczewski.

Verkahalli, eli Sukiennice. Sen ymparillä puluja, Krakovan yleisimpiä lintuja.

Kun vietetään aikaa torilla, voidaan mennä lounaalle. Hyvä vaihtoehto olisi yksi Krakovan parhaista ravintoloista eli Chaczapuri. Siellä voi maistaa georgialaista ruokaa ja nauttia perinteisestä georgialaisesta teestä. Myös viinilista koostuu perinteisistä kaukasialaisista lajeista.

Lounaan jälkeen kävellään hitaasti Kazimierz-kaupunginosaan. Se on vanha kaupunginosa, jossa joskus eli paljon juutalaisia. Nyt useat baarit, synagogat, muistomerkit sijaitsevat siellä. Nyt kaupunginosa liitetään taiteilijoihin, festivaaleihin – ja tietysti historiaan. Mennään siis Vanhaan Synagogaan, joka toimii nyt museona, ja katsotaan vanhoja kirjoja, menoroita ja kuvia. Kannattaa vierailla myös toisissa synagogissa, joita ovat Tempel, Remuh, Popperin Synagoga tai Korkea. Tarvittaisiin koko päivä ehtisi nähdä kaiken.

Synagogat Korkea ja Tempel

Kazimierzin erikoisuus on sen zapiekanki, eli pitkät leivotut sämpylät, jotka on peitetty erilaisilla tuotteilla. Tavallisesti niitä ostetaan pienestä pyöreästä rakennuksesta, joka sijaitsee Kazimierzin torin keskellä. Voidaan suositella erityisesti zapiekankaa oscypek-juuston kanssa (oscypek on perinteinen juusto, jota tuotetaan lampaiden maidosta Tatra-vuorien lähellä). Hyvää ruokahaluaa ja nähdään pian Krakovassa! ☺

Rakennus, josta ostetaan parhaita zapiekankeja