Varsova syksyllä

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Katarzyna Wieczorek ja Ewelina Kobylińska

Varsova on monipuolisin ja suurin kaupunki Puolassa. Kuten kaikki pääkaupungit, Varsovakin tarjoaa monia nähtävyyksiä, jotka sopivat erilaisten matkailijoiden makuun ja aina on paljon turisteja, varsinkin kesälomalla. Mutta mitäs tehdään täällä nyt kun kesän aurinko on jo ohi, päivät ovat lyhyitä ja sää ei kannusta menemään ulos?

Varsovan ei tarvitse olla tylsä, edes syksyllä.

Museoita

Tässä kulttuurin kaupungissa on todella paljon erilaisia museoita. Niistä löytyy jokaiselle jotain kiinnostavaa, siitä riippumatta, tykkääkö hän taiteesta vai ei.

Taiteen faneille voisimme suositella Kansallismuseota. Siellä on Puolan tärkeimpiä maalauksia, jotka jokainen puolalainen varmasti tuntee. Lisäksi museosta löytyy maailmankuulujen taiteilijoiden teoksia ja esimerkiksi veistoksia antiikista.

Historiasta kiinnostuneiden varmasti pitäisi käydä Varsovan Kansannousun Museossa. Se näyttää, usein modernilla tavalla, Varsovassa eläneiden ihmisten tarinoita kansannousun aikana. Museossa voi tuntea sodan hengen esimerkiksi kuuntelemalla sodan ääniä, jotka täyttävät koko paikan.

Kannattaa myös käydä Kopernikus-tiedekeskuksessa, jossa voi oppia maailman mysteereistä. Kaikki on jaettu aiheenmukaisiin ryhmiin ja erilaisilla multimedialaitteilla voit oppia ja pitää hauskaa samaan aikaan.

Monessa Varsovan museoissa on päivä, kun voi päästä sisään ilmaiseksi 😉

Łazienki-puisto

Se on yksi suurimmista ja kauneimmista Varsovan viheralueista.  Puistoon kannattaa varata ainakin puoli päivää aikaa. Alue on laaja ja katseltavaa riittää. Täältä löytyy Chopinin muistomerkki, kaksi palatsia, joihin pääsee sisälle, paviljonki, amfiteatteri ja kasvitieteellinen puutarha. Syksyn punaiset ja keltäiset värit loistavat ihan joka puolella ja talvella se on paras paikka tehdä lumiukkoja.

Torstaisin marraskuussa voi päästää sisään palatsiin,joka sijaitsee saarella. Menneisyydessä se oli kuningas Stanisław II Augustuksen neoklassinen kesäpalatsi.

Nowy Świat-katu

Nowy Świat (Uusi Maailma) on luultavasti suosituin ja kaunein katu koko kaupungissa. Kun olet Varsovassa, muista käydä siellä! Kaikki rakennukset ovat vanhanaikaista tyyliä. Ja jos tulee kylmä, voit nautia kuumaa kahvia tai teetä hienoissa kahviloissa, joita on tällä kadulla todella paljon. Nowy Świat on aina elävä katu, jopa yöllä Nowy Świat johtaa Krakowskie Przedmieście-kadulle, missä on Varsovan Yliopisto ja penkkejä, joista kuuluu Chopinin teoksia.

Jos olet Varsovassa syksyn lopussa, Nowy Świat ja Krakowskie Przedmieście ovat valaistut. Marraskuun lopussa tai joulukuun alussa laitettu päälle jouluvalaistus antaa kaupungille todella hämmästyttävän tunnelman.

Wilanówin palatsin kuninkaallinen puutarha

Puolan kuningas Juhana III Sobieski rakennutti palatsin itselleen 1600-luvun lopulla ja nykyään se on yksi Varsovan tärkeimmistä monumenteista. Kuitenkin talven aikana (marraskuusta-helmikuun) sen puutarha on suosituin osa katsella, varsinkin iltaisin.

Siellä järjestetään joka vuosi ulkonäyttely, jossa tuhannet värilliset valot luovat upeita muotoja ja veistoksia. Valoinstallaatio on erinomainen ehdotus sekä aikuisille että lapsille.

Kuva: warszawa.naszemiasto.pl

Escape Room

Tämä “peli aikuisille” on valloittanut varsovalaisten sydämet ja tällä hetkellä Varsovassa on tarjolla 130 huonetta. Sen idea on yksinkertainen: on tila, johon pelaajat lukitaan ja josta pitää päästä pois annetussa määräajassa noudattamalla huoneessa olevia vihjeitä. Ensimmäinen vihje johtaa toiseen, joka johtaa kolmanteen ja niin edelleen, kunnes pelaajalla on käsissä avain, jolla päästä pois huoneesta.

Jokaisessa huoneessa on oma teema, joten jokainen löytää jotain itselleen. Peli on hauskaa ja se myös kehittää kykyä työskennellä ryhmissä.

Hangar 646

Hangar 646 on trampoliinipuisto ja niitä on kaksi Varsovassa. Se on täydellinen paikka niille, jotka tykkäävät urheilusta ja samaan aikaan haluaisivat pitää hauskaa ja ehkä kokeilla jotain uutta. Paikan koko on 2500m2 ja siihen mahtuu 80 erilaista trampoliinia ja pari aluetta kuten akrobatian tai koripallon alue.

Kuva: sport.freestyle.pl

Miten voi nähdä, Varsovassa on aina jotain tapahtumassa ja on kauniista ja kiinnostavaa jopa syksyllä. Tervetuloa!