Kuhisevaa elämää Plac Zbawicielalla

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Paweł Ślęczkowski ja Zuzanna Krupa

Varsova on todella suuri kaupunki, jossa sijaitsee kiintoisia ja nähtäviä paikkoja. Yksi niistä on suosittu tori nimeltään Plac Zbawiciela. Sieltä löytyy muodikkaita ravintoloita, kahviloita ja yökerhoja.

Plac Zbawiciela tuli kuuluiseksi kun vuonna 2012 luotiin sateenkaarirakenuksen, jonka merkitys on viitannut Euroopaan Unioniin. Sateenkaari oli torilla vuoteen 2015 asti. Sinä aikana sateenkaria sytytettiin palamaan seitsemän kertaa, koska monien ihmisten mielestä se symboloi muun muassa homoseksuaalisuutta. Kun vuonna 2013 itsenäisyyspäivän marssin jälkeen satenkaari oli taas palattu, ihmiset ja jopa julkiksetkin toivat mm. kukkia satenkaarirakennuksen alle. Vaikka Varsovaa pidetään suvaitsevaisena kaupunkina, sateenkaari herätti todella paljon kohua!

Ruoka, juoma ja vapaa-aika

Charlotte (kahvila)

Ranskalainen kahvila, jossa tarjotaan tuoreita leipiä, makeita herkkuja ja kahvia. Aamiaisen aikana Charlotte on tupaten täynnä varsovalaisia, jotka tulevat tänne maistamaan herkullisia kroissantteja ja keskustelemaan ystävien kanssa juoden kahvia.

Ruokien ja juomien hinnat liikkuvat  10-20złn hintahaarukassa (3-5). Todella kaannattaa käydä Charloteissa, jos aamulla kaipaa hyvää ruokaa!

Bar Oriental Thu-Huyen (kiinalainen ravintola)

Pieni huonon näköinen paikka, jonka ateriaa ”thaimaalainen kana” pidetään legendarisena.  Istuen täällä voi nähdä vain tämän ruoan ostavia ihmisiä. Pieni annos maksaa 9zł/2 ja vitsinä on se, että se on niin iso kuin suurempi annos (12zł/3). Vaikka tämä paikka näyttää likaiselta, älä pelkää tulla sisään. Hyvä ja edullinen valinta, jos lompakossasi on vain pari kolikkoa!

Krowarzywa (ravintola)

Nykyään vegaaniruoka tulee yhä suositemmaksi, koska ihmiset luopuvat lihansyönnistä. Sen takia paikat, kuten Krowarzywa avautuvat ja tarjoavat ruokaa. Krowarzywa-ravintolassa voi maistaa herkullisia vegaanihampurilaisia ja terveellisiä smoothieitä. Hinnat ovat edullisia. Kallein hampurilainen maksaa noin 17zł/4€. Kannattaa käydä maistamassa!

Plan B (yökerho)

Klubi, johon viikonloppuisin  tulee erittäin paljon ihmisiä, varsinkin hipstereitä. Tavallisesti joka viikko on live-musiikkia. Klubissa tarjotaan erilaisia alkoholijuomia ja välipaloja (3-8€). Plan B:ssä voi tavata julkiksiakin, koska se on kiva paikka näyttäytyä. Jos tykkäät kallista ja täpötäysistä paikoista, niin tämä paikka sopisi sinulle!

Luna (elokuvateatteri)

Ensimmäinen elokuva näytettiin täällä vuonna 1962. Luna toimii myös kulttuurikeskuksena eli elokuvien näyttämisen lisäksi elokuvateatterissa järjestetään erilaisia tapahtumia kuten näyttelyitä ja juhlia. Luna tarjoaa monenlaisia tarjouksia esim. maanantaina liput maksavat 10-12 zł ja torstaina 14 zł (noin 2-4€). Se on todella mukava vaihtoehtoinen paikka, jos sinua ärsyttää elokuvateatteriketjuissa käyminen.