Varsova

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Premysław Piaszczak

Harmaa, tylsä, surullinen. Varmasti sellaiset sanat tulevat mieleesi kun ajattelet Puolan pääkaupunkia, Varsovaa. Jos se on totta, se tarkoittaa, että ajattelet Puolan vielä olevan osa Itäblokkia. Joten miltä se näytää? Paras tapa on tulla ja nähdä itse, mutta jos se on mahdotonta (ainakin nyt) lue tämä teksti.

Kultturin ja Tieteen Palatsi ja keskusta

Mielenkiintoinen arkkitehtuuri

Varsovasta löytyy kaikki. Tykkäätkö vanhoista rakennuksista? Varsovan vanha kaupunki on täynnä värikkäitä vuokrataloja, barokin kirkkoja, aatelin palatseja jne. Tai ehkä sinua kiinnostaa sosialistinen tyyli? Sitä (valitettavasti) myöskin voi nähdä Varsovassa, esim. Kulttuurin ja tieteen palatsi, joka on tullut yhdeksi Varsovan symboleista. Ja jos modernit rakennukset ovat sinun mielestäsi mielenkiintoisimmat… arvaa mitä… niitäkin voit nähdä täällä! Varsovassa on pari todella kaunista pilvenpiirtäjää ja lisää on tulossa. Kuten voit nähdä Varsova on todellinen tyylien ja aikakausien sekoitus. Mielestani paras paikka, jossa voi havaita sen on Plac Grzybowski (Grzybowski tori). Siellä sijaitsee uusrenesanssinen kirkko, jonka edessä on moderni aukio. Torin lähellä on korkea, uudenaikainen pilvenpiirtäjä, ja torin ympärillä sosialistisia kerrostaloja. Ja älä huolehdi – kun sinun suomalainen sielusi tulee väsyneeksi kaupunkiin aina voit mennä yhteen Varsovan puistosta. Kuuluisin ja kaunein on Łazienki puisto, johon varmasti täytyy menää kun olet Varsovassa.

Grzybowski tori
Vanha kaupunki

Ruoka!

Luultavasti ainoat asiat, jotka tiedät puolalaisesta ruoasta ovat kiełbasa (puolalainen makkara) ja vodka. Tosi hyvä jos tiedät ne, mutta ne ovat vain pieni osa meidän keittiöstämme. Pierogi, gołąbki, bigos, kaszanka, barszcz czerwony, żurek ja on vielä paljon muuta. Kuulostaako tuntemattomalta? Ei mitään outoa. En halua kirjoitaa keittokirjaa, joten sanon vain, että ne oudot nimet ovat perinteisia puolalaisia ruokia ja voin vakuuttaa, että kaikki maistuu todella, todella hyvältä. Sinun pitää vain tulla, syödä ja nauttia mausta. Erittäin hyvä ravintola, jossa voit tehdä sitä on suosittu ravintolaketju nimeltään Zapiecek. Tietysti täytyy myös maistua puolalaista oluita. Minun mielestani paras panimo Puolassa on Amber, jonka oluet ovat mm Johannes, Żywe, Złote Lwy, Koźlak, joten jos näet yksi niistä suosittelen maistamaan. Ja älä huolehdi – jos sinua huvittaa syödä pitsaa, pastaa, sushia, kebabia tai jotain muuta, kaikkia on Varsovassa (erityisesti kebab ravintoloita).

Pierogi
Żurek leivässä
Gołąbki
Amberin oluet

Historia

Voit miettiä, miksi Varsova on arkkitehtonisesti niin hullu. Vaustaus löytyy historiasta. Harva tietää, että Toisen maailmansodan jälkeen Puolan pääkaupunki oli melkein täysin tuhottu. Silti Varsovaa rakennettiin uudestaan (mutta erilaisella tavalla). Sodan aikana Varsovassa myös tapahtui isoin Euroopassa kansannousu Saksan vastaan. Sen takia tämän kaupungin historia on minun mielestani niin mielenkiintoinen, mutta myös surullinen. Täytyy muistaa mitä tapahtui täällä kun käydään Varsovassa. Ja jotta voit ymmärtää sitä paremmin kannattaa mennä Varsovan Kansannousun Museoon (Muzeum Powstania Warszawskiego). Se on erittäin hyvä ja moderni museo. Ja jos sinua kiinnostaa historia ja taide suosittelen käymään myös Kansallismuseossa (Muzeum Narodowe) ja Puolan Armeijan Museossa (Muzeum Wojska Polskiego).

Varsova sodan jälkeen
Kansallismuseo