Me Rosvolat, karnevalisoitu perhe ja draama

Finlandia Junior palkinnolla palkittu hulvaton ja mukaansa tempaava Me Rosvolat on Siri Kolun kirjoittama ja Otavan vuonna 2010 julkaisema suosittu nykyajan romaani lapsille.

Me Rosvolat ja arvonanto perheessä

Me Rosvolat kirja tarjoaa oivan mahdollisuuden herättää lasten oivalluksia perheestä ja arvonannosta värikkäässä ja hauskassa kontekstissa. Kirja kertoo 10-vuotiaan Vilja-tytön erikoisesta kesästä, joka alkaa, kun tylsällä mökkireissulla maantierosvot ryöstävät Viljan kyytiinsä. Vilja pääsee rosvojen mukaan ajelemaan ristiin rastiin ryöstäen ja rosvoten.

Kirja kuvaa loistavasti kahta hyvin erilaista perhettä, joissa eri tavoilla näkyy tai toisaalta ei näy arvonanto. Viljan omassa perheestä äidin, isän ja isosisko Vanamon kanssa aamiaispöydässä ei kukaan keskustele toisten kanssa, kesälomasuunnitelmissa ei kuunnella lasten mielipiteitä, säädyllisuus ja kunnollinen käyttäytyminen ovat arjen perusta. Rosvoloiden perheessä taas ryöstämisen siivellä puhutaan toisista välillä miten sattuu, mutta kaikissa tilanteissa porukka pitää toisiensa puolta ja jokaisesta perheen jäsenestä pilkistää huumorin sokkeloista hyväsydämisyys ja lämpö. Perheiden ristipaineessa kirjailija asettaa lukijalle kysymyksiä siitä, minkälainen on hyvä perhe.

Me Rosvolat -sisäkansi
Karnevalisoitu perhe ja draama

Vaikka perhe ja arvonanto ovat käsitteinä ja ilmiöinä isoja ja omalla tavallaan hyvin vakavia aiheita, voi lasten kanssa toisinaan olla helpompi käsitellä niitä kevyemmillä otteilla. Lasten kirjallisuudesta löytyy hyviä esimerkkejä, joissa kyseiset ilmiöt esiintyvät karnevalisoituneessa miljöössä. Karnevalisoituneissa kirjoissa perheiden roolit voivat olla kääntyneet aivan nurin kurin tai asioita tehdään yhteiskunnan normien vastaisesti. Karnevalisoitujen kirjojen vahvuus on ehdottomasti se, että lapset innostuvat niistä herkemmin.

Me Rosvolat ja muut karnevalisoituneet lastenkirjat soveltuvat hyvin erilaisiin draamallisiin työtapoihin. Lapset voivat mm. näytellä suoria kohtauksia kirjasta tai näytellä itse uudelleen kirjoitettuja kohtauksia. Mukaan voi loistavasti ujuttaa rekvisiittaa ja äänimaisemaa. Lapset voivat myös itse toteuttaa jonkun kohtauksen pelkillä äänillä, ilman sanoja. Luokan kesken voidaan keksiä pelejä tai leikkejä kirjan rooleihin ja tapahtumiin perustuen.

Me Rosvolat ja still-kuvat

Opiskelijaryhmämme kävi helmikuussa 2013 toteuttamassa Puotilan alakoulussa kolmosluokalla Me Rosvolat kirjaa hyödyntävän draamallisen oppitunnin, jonka tavoitteena oli herätellä lapsissa oivalluksia perheestä ja arvonannosta. Luimme lapsille tekstipätkät molemmista kirjan perheistä, ja pienryhmissä lapset saivat toteuttaa still-kuvat perheestä tai perhepotretit, jotka ohjaaja leikisti valokuvasi. Lyhyen valmistelun jälkeen still-kuvat esitettiin muulle luokalle kaksi ryhmää kerrallaan: yksi Viljan perhe-potretti ja yksi Rosvoloiden perhe-potretti. Perheiden erot tuotiin näin kaikkien näkyviksi kehollisella ja äänettömällä ilmaisulla.

Me Rosvolat -takakansi

Muuta karnevalisoituneita perhekuvauksia käsitteleviä lastenkirjallisuutta:
Nopola, Sinikka & Nopola, Tiina, Heinähattu ja Vilttitossu sarja
Nopola, Sinikkä & Nopola, Tiina, Risto Räppääjä sarja
Parvela, Timo, 1996, Isäni on supermies

One thought on “Me Rosvolat, karnevalisoitu perhe ja draama

1. On tosiaan hyvä, että karnevalisoidut perhekuvaukset ovat tässä mukana – niitä on lasten- ja nuortenkirjallisuudessa nykyään paljon! Jos jossain malliperhe esitetään, niin yleensä aika ilkkuen. Heitän haasteen: millainen olisi nykylastenkirjan ns. hyvä ja onnellinen perhe?

Comments are closed.