Italian ja ranskan opetukselle ja tutkimukselle lisää rahaa

Italialaisen- ja ranskalaisen filologian opetukselle ja tutkimukselle on myönnetty 45 000 euron lisärahoitus vuodelle 2012. Lisäksi oppiaineille on arvioitu sama 45 000 euron summa vuodelle 2013. Raha on peräisin Tulevaisuusrahastosta, joka on perustettu hoitamaan yliopiston varainhankinnan pääomalahjoituksia.

Italialaisen filologian professori Elina Suomelan mukaan lisärahoitus on merkittävä oppiaineen tulevaisuuden kannalta.

– Tämä on iloinen uutinen. Raha tulee todelliseen tarpeeseen, Suomela sanoo.

Yhteensä Tulevaisuusrahaston tuotosta jaetaan vuodelle 2012 rehtorin päätöksellä kaksi miljoonaa euroa. Eniten rahaa saavat ensi vuonna humanistinen (440 000 euroa) ja lääketieteellinen tiedekunta (360 000 euroa).

Tulevaisuusrahaston tuotonjakoa on valmisteltu yhteistyössä tiedekuntien kanssa. Jaossa on otettu huomioon muun muassa lahjoittajien toiveet, tiedekuntien näkemykset keskeisistä kehittämiskohteista sekä kampanjaan osallistuneiden hankkeiden aktiivisuus.

Kaikkiaan Helsingin yliopiston peruspääoman varainhankinnan tulos on valtion vastinrahoituksen jälkeen lähes 64 miljoonaa euroa. Lahjoitusten tuotoilla yliopisto tukee laajasti eri alojen tutkimusta ja opetusta.

>> Humanistit saavat vuonna 2012 suurimman potin Helsingin yliopiston varainhankinnan tuotosta