Kutsu: Miten olen hyötynyt ranskan taidostani työssäni

Infotilaisuus torstaina 15.3. klo 16-18, Unioninkatu 40 (Metsätalo, sali 6, 3. krs)

Ranskan kielen taitoa tarvitaan monessa yhteydessä niin EU:ssa ja hallinnossa kuin liike- ja kulttuurielämässä, vaikka englannista on tullut kansainvälinen yleiskieli. Ranskan osaajista on tietyillä aloilla jatkuva pula.

Korkeakouluissa ranskaa voi opiskella mm. Helsingin yliopiston nykykielten laitoksella (ranskalainen filologia), jonka monipuolinen opetusohjelma kouluttaa ranskan kielen ja kulttuurin ammattilaisia suomalaisen yhteiskunnan tarpeisiin.

Ranskankieliset maat juhlivat vuosittain 20. maaliskuuta kansainvälistä frankofonia-päivää ja maaliskuussa järjestetään perinteisesti ranskan kieltä ja kulttuuria käsitteleviä tilaisuuksia ympäri maailmaa.

Suomessa pidettävien Frankofonia juhlii -viikkojen yhteydessä (http://www.france.fi/) ranskalainen filologia järjestää 15. maaliskuuta suomenkielisen tilaisuuden, jossa kuullaan, miten eri alojen asiantuntijat ovat hyötyneet ranskan kielen taidostaan ja opinnoistaan.

Esimerkiksi Helsingin yliopistosta ranska pääaineenaan valmistunut Sara Kuusi sai hyvin pian valmistumisensa jälkeen työpaikan Helsingin kaupungin kulttuurikeskuksesta, jossa hän työskentelee kulttuuripolitiikan osastolla suunnittelijana ja kansainvälisten suhteiden koordinaattorina. Sorbonne Nouvelle – Paris 3 -yliopistosta melankoliasta Aki Kaurismäen
elokuvatuotannossa väitellyt Satu Kyösola puolestaan työskentelee tällä hetkellä Aaltoyliopistossa.
Tule kuuntelemaan, miten neljä hyvin eri alalla työskentelevää ranskan taitajaa on hyötynyt ranskan kielestä sekä työurallaan että elämässään!

Ohjelma:

• 16.00-16.15: yleiskatsaus (työelämäkyselyn tulokset)
  • 16.15-16.35: Satu KYÖSOLA (Aalto-yliopisto / elokuva)
  • 16.35-16.55: Sara KUUSI (Helsingin kulttuurikeskus )
  • 16.55-17.15: Leena SIMOLA (yritysmaailma, opettaja)
  • 17.15-17.35: Inka HETEMÄKI (UNICEF)
  • 17.35-18.00: vapaata keskustelua

Tervetuloa !