Nykykielet vahvasti mukana Helsingin Kirjamessuilla

Kuva: Veikko SomerpuroNykykielten laitos näkyy ja kuuluu Helsingin Kirjamessuilla torstaista sunnuntaihin 25.–28. lokakuuta. Nykykielet löydät humanistisen tiedekunnan näyttelyosastolta 6g86. Tule keskustelemaan, kyselemään ja tapaaman tuttuja tutkimustiedon ja kirjojen äärelle!

Torstai

Klo 11.30–12
Otteita Anna Krogeruksen näytelmästä Paha lapsi ja sen englanninkielisestä käännöksestä Problem Child
Näytelmän kääntäjät yliopistonlehtori Nely Keinänen, Sampo Rassi ja Lea Absetz havainnollistavat englannin kielen opiskelijoiden Lucas Estebanin, Anna Merikallion, Hanna-Maria Mäkisen ja Ari Pakarisen kanssa näytelmäkirjallisuuden kääntämisen haasteita.

Klo 16.30–17
Kevyt kosketus venäjän kieleen
Venäjän kielen professori Arto Mustajoki avaa näkymää salaperäiseen, mutta tuttuun naapurimaamme kieleen, joka on maailman kahdeksanneksi puhutuin kieli (Kevyt kosketus venäjän kieleen). Tiedottaja Ville Korhonen haastattelee.

Perjantai

Klo 14.30–15
Mitä on venäläinen rock?
Venäläisen rockin historiaa kirjamuotoon koonnut venäläisen kirjallisuuden professori Tomi Huttunen tuntee Pietarin rock-elämän 80-luvulta asti. Tiedottaja Ville Korhonen kysyy mm. miten venäläisen rockin kaunokirjallisesti vahvat sanoitukset peilaavat aikakautensa kulttuurihistoriaa. (Pietari on rock)

Lauantai

Klo 11.30–12
Kuinka sanakirja kirjoitetaan?
Sanakirjan tekoprosessista kertovat syksyllä ilmestyneiden suomi–englanti-suursanakirjan toimittaja Jukka Keränen sekä suomi–ukraina-sanakirjan tekijä Jura Zub. Haastattelijana tiedottaja Ville Korhonen.

Sunnuntai

Klo 10.30–11
Kenen aikaa venäläisessä kirjallisuudessa ja yhteiskunnassa nyt eletään?
Vastaamassa Venäjän kirjallisuuden professori Tomi Huttunen ja emeritusprofessori Pekka Pesonen. (Kenen aika? Esseitä venäläisestä nykykirjallisuudesta)

Klo 12.30–13
Onko kukaan koskaan lukenut sinulle lempikirjailijaasi alkukielellä?
Kuinka soljuu esimerkiksi Puškin, Baudelaire, Dante, Pessoa tai Shakespeare? Tekstejä eri kielillä lukevat ja lausuvat Nykykielten laitoksen kirjallisuuden ja kielen asiantuntijat: Timo Riiho, Svetlana Vetchinnikova, Gregory Fessard, Valerio Ceccolini, Shackleton Mark, Aurelija Kaskeleviciene, Dusica Bozovic ja Rogier Nieuweboer. Tule kuuntelemaan klassikkoja tai nappaa mukaan oma suosikkisi! Bonuksena tongue twistereitä eli kielen mutkalle laittavia sanarimpsuja vierailla kielillä.

Klo 15.30–16
Voiko suomi kuolla digitaaliseen sukupuuttoon?
Mitä tapahtuu, jos kukaan ei kehitä pienille kielille laadukkaita sovelluksia ja sähköisiä palveluita? Miten maamme pärjää kieliteknologia-alan kilpailussa? Aiheesta keskustelemassa Kotimaisten kielten keskuksen johtaja, professori Pirkko Nuolijärvi ja tutkija Martti Vainio sekä projektisuunnittelija Mietta Lennes.