Matti Rissaselle Kordelinin tunnustuspalkinto

Matti Rissanen. Kuva: Veikko SomerpuroMatti Rissanen. Kuva: Veikko Somerpuro

Alfred Kordelinin yleinen edistys- ja sivistysrahasto on palkinnut emeritusprofessori Matti Rissasen suurista ansioista englannin kielen korkeatasoisen tutkimuksen ja yliopisto-opetuksen edistäjänä. Tunnustuspalkinnon arvo on 30 000 euroa.

Vuonna 1937 syntynyt Rissanen toimi Helsingin yliopiston englantilaisen filologian professorina lähes 25 vuoden ajan vuoteen 2001 asti, jolloin hän jäi eläkkeelle. Lukuisten valtakunnallisten ja kansainvälisten luottamustehtävien lisäksi Rissanen on toiminut muun muassa yliopiston kielikeskuksen johtajana.

Yksi Rissasen merkittävistä saavutuksista on englanninkielisen historiallisen tekstikorpuksen laatiminen. Vuonna 1991 julkaistu uraauurtava The Helsinki Corpus on kansainvälinen menestystarina.

Vuonna 1995 Matti Rissasen johdolla perustettiin englannin kielen vaihtelua tutkiva Varieng. Myöhemmin tutkimusyksikölle myönnettiin Suomen Akatemian huippuyksikön asema kahdeksitoista vuodeksi.

Rissanen jatkaa yhä työtään englannin kielen parissa, esimerkiksi vuosina 2007–2011 hän julkaisi 23 artikkelia. Hän myös ohjaa väitöstutkimuksia.

Alfred Kordelinin säätiö on suomenkielinen kulttuurirahasto, joka tukee tiedettä, taidetta, kirjallisuutta ja kansansivistystyötä. Säätiö on jakanut apurahoja sekä tunnustus- ja kannustuspalkintoja vuodesta 1920 lähtien.

Alfred Kordelinin säätiön tämän vuoden toisen tunnustuspalkinnon sai runoilija ja kääntäjä Pertti Nieminen.

Matti Rissanen Varieng-tutkimusyksikön sivuilla