Väitös paljastaa, miksi lain koura kuristaa yhä

Marianna Hintikka Kuva: Nykykielten laitos

Kielessä on runsaasti jäänteitä maailmankuvasta, jossa ruumiinosille ja sairauksille löytyivät vastineet yhteiskunnasta. Tämän takia esimerkiksi valtiolla on monessa kielessä pää, jonka päätöksenteko voi halvaantua. Marianna Hintikka puolustaa englantilaisen filologian väitöskirjaansa lauantaina 30.11. Helsingin yliopistossa.

Tutkimuksessa Hintikka selvitti englanninkielisten tekstiaineistojen avulla, miten kielikuvat ihmisruumiista ovat muuttuneet 1400-luvulta tähän päivään. Monipuolinen aineisto sisältää sanomalehtiä, kaunokirjallisuutta ja pamfletteja.

Yksi asia kielenkäytössä ei ole muuttunut puolessa vuosituhannessa.

– Ääriliikkeissä kieltä käytetään poliittisena kirurgiana aivan samoin kuin 1400-luvulla. Tyypillinen esimerkki on, että jokin ihmisryhmä kuvataan kasvaimena, joka pitää leikata pois, Hintikka sanoo.

Tutkimus osoittaa, että ihmisruumiista ammentavia metaforia ja kielikuvia käytetään nykyisin aiempaa harvemmin. Metaforat eivät kuitenkaan ole kadonneet, ja niiden kirjo on itse asiassa lisääntynyt.

Aineisto osoittaa, että yhteiskuntaan liittyvät kielikuvat ovat vähentyneet samaan aikaan, kun niiden käyttö on muuttunut tarkoitukselliseksi tehokeinoksi, joiden tarkoitus on herättää tunnetta.

Nykykielessä mieleen viittaavat metaforat ovat yleistyneet. Monet niistä ovat niin arkisia, että niitä on vaikea edes mieltää vertauskuviksi.

I can see what you think on tästä yksinkertainen esimerkki, Hintikka sanoo.

Lisätiedot:
Marianna Hintikka,
044  970 7295
marianna.hintikka@helsinki.fi

FM Marianna Hintikka väittelee lauantaina 30.11.2013 kello 10.15 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta “The well-being of the body as metaphor for society and mind – A corpus-based comparison of Early Modern and Present-day English”. Väitöstilaisuus järjestetään Päärakennuksessa, auditorio XII, Unioninkatu 34.

Vastaväittäjänä on professori Alice Deignan, University of Leeds ja kustoksena professori Minna Palander-Collin.

Väitöskirjan tiivistelmä on luettavissa E-thesis -palvelussa