Uutuuskirja saksattarista nyky-Suomessa – julkistustilaisuus 2.4.

Kansikuva

Jatko-opiskelija Petra Schirrmann ja yliopistonlehtori Ulrike Richter-Vapaatalo germaanisesta filologiasta julkaisevat pian kirjan, joka kokoaa yhteen Suomeen muuttaneiden saksalaisnaisten elämäntarinoita. Kirja esitellään Saksalaisessa kirjastossa (Pohjoinen Makasiinikatu 7) keskiviikkona 2.4.2014 klo 18. Tilaisuus on saksankielinen. Tervetuloa – Willkommen!

Teoksen nimi on ”Deutschland meine Heimat, Finnland mein Zuhause. Lebensgeschichten deutscher Frauen im Finnland von heute.” Suomeksi kirjan nimen voisi kääntää vapaasti näin: Juuret Saksassa, koti Suomessa. Tämän päivän Suomessa asuvien saksalaisnaisten elämäntarinoita.

Mikä saa saksalaisen naisen muuttamaan Suomeen? Miten käy, kun sattuukin rakastumaan suomalaiseen – kuinka elämä sujuu puolison maassa, kulttuurissa ja kielessä? Millaisia ovat saksalais-suomalainen liitto, perhe ja arki?

Kokoelma pohjautuu 21 eri-ikäisen saksalaisnaisen haastatteluihin. Kertojat asuvat eri puolilla Suomea aina Kilpisjärvelle asti. He ovat kotoisin eri puolilta Saksaa. Yksi on asunut Suomessa vasta vuoden, toinen puoli vuosisataa. Heidän joukossaan on niin poronhoitajia, muusikoita kuin opettajiakin.

Elämäntarinoista syntyy dokumentaarinen kaleidoskooppi: Suomi-kuvaa arjen tasolla keskieurooppalaisen naisen silmin.