Ilkka Kontulan haave: ruusuja risujen sijaan!

Kun opiskelijat koetetaan saada ahkeroimaan, yhä useammin tarjolla on lähinnä negatiivisia kannustimia. Opintorahan saaminen ja muut edut on kytketty opintopisteiden riittävään keräämiseen. Elämisen kalleus Helsingissä jo sinänsä panee vauhtia opintoihin. Kuulostaa valitettavan ankealta.

Todellisia positiivisia kannustimia on ollut liian vähän. Tietenkin voi ajatella, että tärkeintä on onnistumisista ja hyvistä arvosanoista tuleva mielihyvä. Sinänsä tietysti jokainen ammentaa positiivisen energian työntekoonsa jostain, ja on hyväkin etteivät taloudelliset kannustimet ole siinä pääosassa. Hyvä menestys ja oppiminen ovat palkinto sinänsä!

Palkintoapurahoja huippusuorituksista on siis ollut tarjolla vain harvoille. Tiedekunta palkitsee joka vuosi ne laudaturin saaneet tutkielmat, jotka ovat jääneet ilman muita stipenditoimikunnan käsiteltävänä olevia tutkielmapalkintoja. Näitä ovat lähinnä Veikko Palotie -, Dittmar & Indrenius – ja SLY:n Oivallinen OTM-tutkielmapalkinnot.

Talentum-yhteistyön ansiosta jokaisessa publiikissa palkitaan pienellä huomionosoituksella kaksi parhaimmin arvosanoin oikeustieteen maisterin tutkinnon suorittanutta. Palkinnot tulevat vasta opintojen päätyttyä, ei silloin kun niitä eniten tarvittaisiin. Suurelle enemmistölle on ikävä kyllä ollut tarjolla lähinnä risuja.

Tämän ei tarvitse aina mennä näin. OTK, ekonomi Ilkka Kontula ajatteli toisin. Hän oli opiskellut sekä Helsingin kauppakorkeakoulussa että meillä. Piensijoittajana vaurastunut Kontula halusi testamenttilahjoituksellaan nimenomaan helpottaa opiskelijoiden arkea. Hän oli hyvin tarkkaan suunnitellut sen, kuinka tämä toteutetaan: varoja hallinnoimaan perustettaisiin Ilkka Kontulan nimeä kantava säätiö, joka jakaa tunnustuspalkintoja hyvin opinnoissaan edenneille oikeustieteellisen tiedekunnan ja Aallon kauppiksen opiskelijoille. Tunnustuspalkinnon suuruus olisi tuntuva, noin 1000 euroa jokaiselle. Koska pääomaa oli mukavasti kertynyt, noin viisikymmentä opiskelijaa kummastakin yliopistosta voisi sen vuosittain saada.

Ilkka Kontulan kaunis toive on nyt toteutunut. Säätiö on perustettu ja se on tänä keväänä ensimmäisen kerran jakanut näitä henkilökohtaisia tunnustuspalkintoja. Varmasti monelle opiskelijalle se kevään korvalla on ollut iloinen yllätys. Viimeistään nyt tietoisuus tästä uudesta tunnustuspalkinnosta on levinnyt opiskelijoiden keskuuteen.

Tunnustuspalkintoja jaetaan tästä eteenpäin vuosittain oikeusnotaariopiskelijoille, jotka ovat menestyneet opinnoissaan erinomaisesti ja suorittaneet vähintään 80 opintopistettä kolmen ensimmäisen lukukauden aikana. Meillä noin joka viides opiskelija voi sen saada.

Ilkka Kontulan säätiön myöntämä tunnustuspalkinto on kannustus sen varsinaisessa merkityksessä. Sitä ei tule jokaiselle. Se on kuitenkin käytännössä jokaisen ulottuvilla. Tunnustuspalkinnolla on selkeät kriteerit. Fuksit ovat kohta työskennelleet ensimmäisen lukuvuoden. Syyslukukausi on vielä aikaa ottaa loppukiri. Ensi keväänä jaetaan taas tunnustuspalkintoja uudelle vuosikurssille.

Yliopiston näkökulmasta Kontulan tunnustuspalkinto on mainio väline, sillä opiskelijoiden eteneminen opinnoissaan on yhtenä indikaattorina opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusmallissa. Kontulan sampo jauhaa rahaa myös yliopistolle. Tästä tuskin Kontula oli kuullutkaan. Hyvä tulee hyvän luo. Erityisen ilahduttavaa on, että Kontulan sampo pyörii puhtaasti myönteisin kannustimin.

On hienoa ajatella, että joku ajatteli näin kauniisti opiskelijoistamme! Ehkä se on vieläkin tärkeämpää kuin asian taloudellinen puoli.

Kimmo Nuotio

dekaani

Keväällä 2014 Ilkka Kontulan säätiön tunnustuspalkinnon saaneet (listassa vain ne, jotka ovat antaneet hyväksynnän nimensä julkistamiselle):

Grönberg, Henri
Inki, Lassi