Luento alkaa – kaikki heti nettiin!

Kuva: velkr0 (Flickr)

Luento alkaa, salissa on sata tai viisisataa opiskelijaa. Mietit mitä mieltä he ovat jostakin asiasta. Kuinka paljon he tietävät aiheesta, josta olet juuri aloittamassa luentoa? Onko heillä toiveita tai ehdotuksia meneillä olevan tai tulevan opetuksen suhteen?

Jos luennolla kysyy suoraan, saa vastauksia, mutta isossa salissa vain murto-osalta läsnäolijoista. Ovelammin kysyen voi päästä vähän pidemmälle: “Kuinka moni ymmärsi – käsi ylös – ei joudu selittämään!” Kunnollisen käsityksen saaminen on vaikeampaa, mutta teknologia on tullut tässä avuksi.

Viime syksynä kuulin sattumalta Presemosta, uudesta verkkopohjaisesta aktivointityökalusta. Sen avulla opettaja voi helposti esittää kysymyksiä tai pyytää kommentteja kesken opetuksen. Riittää, että opiskelijoilla on käytössään tabletti, älypuhelin tai läppäri, erillisiä ohjelmistoja ei tarvitse asentaa.

Ensimmäiseen kokeiluun pyysin tiedekuntamme verkko-opetuksen tukihenkilön, joka laati Presemolla kysymyksen, ja opiskelijat vastasivat siihen mobiililaitteillaan. Seuraava askel olikin jo isompi, kun kokeilin opiskelijoiden aktivointia Presemolla isossa luentosalissa ihan omin neuvoin. Tekninen puoli hermostutti, mutta jännitys laukesi, kun ensimmäiset opiskelijoiden kirjoittamat kommentit ilmestyivät onnistuneesti taululle.

Iloitsin kuin pikkupoika uudesta lelusta, ja opiskelijat olivat myös innoissaan. Vähän myöhemmin osallistuin lyhyelle kurssille, jossa sai kokeilla monipuolisesti Presemon toimintoja, ja sitten olinkin jo valmis käyttämään sitä täysimittaisesti.

Näppärät nörtit ovat tehneet vastaavia aktivointityökaluja varmaan jo vuosia. Meille kömpelömmille Presemo on yksi vaihtoehto. Hiljattain järjestetyssä Helsingin yliopiston Oppimisseikkailussa olikin aistittavissa laaja konsensus siitä, että Presemo halutaan pilotin jälkeen arkikäyttöön kaikille halukkaille.

Kirjoittaja on lääketieteen etiikan yliopistonlehtori ja Opettajien akatemian jäsen.