Roskaposti ja kalasteluviestit

Roskapostilla eli spämmillä (Spam) tarkoitetaan satunnaisille vastaanottajille massapostitettuja viestejä.

Roskapostiviestien lähettäjät käyttävät yleensä verkkosivuilta poimittuja osoitteita. Roskapostit ovat ärsyttäviä ja niiden hallintaan kuluu paljon aikaa. Lisäksi roskapostin mukana voi levitä haittaohjelmia, esimerkiksi viruksia ja matoja (lisätietoa viruksista).

Roskapostiviestien sisältö vaihtelee suuresti. Usein ne ovat jonkin tuotteen, verkkopalvelun, rahankeruutavan tai esimerkiksi rikastumismenetelmän mainoksia. Yleisimpiä roskapostin tunnusmerkkejä ovat lisäksi seuraavat ominaisuudet:

• lähettäjä on sinulle täysin tuntematon
  • viestin otsikko on kirjoitettu englanniksi
  • viestin otsikko tai teksti sisältää roskapostia suodattavien palvelimien huijaamiseksi erityismerkkejä, esimerkiksi ”Sensattional revolution in meedicine! Clisk h`ere”
  • Viestin otsikossa on RE ikään kuin se olisi vastaus aikaisempaan viestiin
  • Viestissä on HTML-muodossa oleva liitetiedosto
  • Viesti alkaa ”This is not spam”-lauseella.

Tunnusten kalastelu

Oma lukunsa ovat astetta pidemmälle menevät huijausviestit, joilla huijarit yrittävät onkia ihmisten henkilötietoja tekeytymällä esimerkiksi posti- tai käyttölupaylläpitäjiksi tai tietotekniikkatueksi. Tällaista rikollista toimintaa kutsutaan nimellä tunnusten kalastelu eli phishing.

Yliopistolaistenkin henkilötietoja yritetään toistuvasti onkia rikollisin keinoin.

Ylläpidon ponnisteluista huolimatta tällaisia viestejä pääsee joskus läpi käyttäjien sähköpostilaatikoihin asti, ja aina niihin myös joku lankeaa. Usein kalasteluviestien kieli on varsin kömpelöä, mutta ne voivat olla myös sujuvalla suomella kirjoitettuja.

Paras keino verkkohuijausten torjumiseksi on se, ettet ikinä luovuta salasanaasi kenellekään. Minkä tahansa palvelun oikea ylläpito osaa ratkaista ongelmasi ilman salasanaasi. Lisää tietoa verkkohuijauksista löydät luvusta 4.2 Suojautuminen uhkatekijöiltä – Verkkohuijausten välttäminen. Jos joudut kalasteluyrityksen kohteeksi, ilmoita kalasteluyrityksestä yliopiston sähköpostiylläpidolle Helpdeskin ohjeiden mukaisesti.

Ole erittäin varovainen sähköpostissa mahdollisesti olevien linkkien ja liitetiedostojen kanssa. Aiheesta lisää luvussa 4.2. Suojautuminen uhkatekijöiltä.

Oman osoitteen varjelu roskapostilta

Parhaiten vältyt roskapostilta, kun et lisää ensisijaista sähköpostiosoitettasi erilaisille verkkosivuille tai mainospostituslistoille. Jos sähköpostiosoitteesi kertominen jossakin on välttämätöntä, voit esittää sen muutetussa muodossa (esim. raimo piste keski-vaanto at-merkki helsinki piste fi) tai tekemällä tekstimuotoisesta osoitteestasi pienen valokuvan. Tällöin järjestelmät, jotka etsivät osoitteita roskapostittajille erilaisilta sivustoilta, blogeista jne., eivät tunnista osoitettasi sähköpostiosoitteeksi.

Jos saat roskapostia

• Älä lähetä roskapostin lähettäjälle vastausta, sillä näin roskapostin levittäjät saavat varman tiedon siitä, että joku todella lukee osoitteeseesi lähetettyjä viestejä.
  • Usein roskapostiviestissä tarjotaan mahdollisuutta poistaa osoite postituslistalta. Ole kuitenkin epäileväinen poistotoiminnon tarjoamista kohtaan, sillä pahanilkiset roskapostittajat käyttävät tapaa osoitteen toiminnan tarkistamiseen.
  • Älä avaa roskaposteissa olevia linkkejä tai kuvia. Linkkiin tai kuvan osoitteeseen on voitu lisätä tunniste, joka kertoo roskapostin lähettäjälle sähköpostiosoiteen, josta kuvaa katsotaan.
  • Ole erittäin epäileväinen roskaposteissa esitettyjä tarjouksia kohtaan: useat tuntemattomista osoitteista saapuvista tarjouksista ovat laittomia. Ole realisti: jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se lähes aina myös on sitä.
  • Ketjukirjeet lasketaan roskapostiksi, joten älä lähetä ketjukirjeitä eteenpäin.

Roskapostin automaattinen suodatus

Useissa sähköpostiohjelmissa on mahdollisuus suodattaa roskapostia lähettäjän mukaan tai automaattisesti. Helpdeskin sivuilta löydät lisätietoa roskapostin suodattamisesta Outlook-ohjelmalla.

Suurin osa roskapostista suodattuu pois jo postipalvelimella. Helsingin yliopiston sähköpostissakin on tällainen suodatin. Palvelimella tapahtuvan keskitetyn roskapostitunnistuksen ansiosta laatikkoosi tulee vähemmän roskapostia.

Koska suodatus on automaattista, on olemassa pieni mahdollisuus, että automaatti luokittelee asiallisia sähköposteja roskapostiksi. Siksi sinun kannattaakin aina välillä käydä vilkaisemassa roskapostikansiota (Junk)!