Luvun 2.3 harjoitukset

HARJOITUS 1 – HY:n sähköpostiosoitteet

1. Lue Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttösäännöt sekä Microsoft 365 -palvelun käyttöehdot. Pohdi, voiko Raimo Keski-Vääntö lähettää Microsoft 365 -palvelun avulla:
    1. Agraariyhteiskuntaa käsittelevän esseensä arvosteltavaksi kurssin vetäjälle?
    2. Koehenkilö Aku Punktuurin lääketieteelliset mittaustulokset ja niistä laaditun raportin kurssin vetäjälle?

HARJOITUS 2 – Kirjautuminen ja peruskäyttö

Viestin lähettäminen

1. Aloita Outlook Web App -ohjelmassa uuden viestin kirjoittaminen.
  2. Kirjoita Vastaanottaja-kenttään oma sähköpostiosoitteesi.
  3. Lisää viestiisi otsikko ”koeviesti”.
  4. Lähetä viesti itsellesi ja kokeile, kuinka nopeasti posti saapuu laatikkoosi.

Viestin lukeminen, merkitseminen poistettavaksi ja viestin tuhoaminen

1. Kun viesti ilmestyy Inbox-kansioosi, klikkaa viestin otsikkoa lukeaksesi sen. Viesti avautuu viereiseen tilaan. Tuplaklikkaa otsikkoa, ja viesti avautuu uuteen ikkunaan.
  2. Poista seuraavaksi äsken lähettämäsi viesti. Voit merkitä viestin poistettavaksi valitsemalla Poista-vaihtoehdon, mutta käytä tällä kertaa näppäimistöä. Valitse siis poistettava viesti klikkaamalla sitä ja merkitse viesti poistetuksi painamalla Delete-näppäintä. Viesti häviää Inboxista ja siirtyy Deleted items -kansioon. Huomaa, että se ei ole vielä tuhoutunut lopullisesti, ja voit joko tuhota tai palauttaa viestin ko. kansiosta!
  3. Tuhotaan seuraavaksi viesti lopullisesti. Etsi Deleted items -kansio, klikkaa se auki ja paina Delete-painiketta näppäimistöltä. Varmista poistaminen, jolloin viesti tuhotaan ja viestin viemä tila palautuu käyttöösi.

HARJOITUS 3 – Asetukset ja lisäominaisuudet

1. Jos sinulla on älypuhelin, tabletti tai tietokone, kokeile asentaa Microsoft-ohjelmistopaketti laitteellesi.
  2. Mitä haittaa voi olla sähköpostin ohjaamisesta helsinki.fi -osoitteen ulkopuolelle?