Yliopistoverkon etäkäyttö

Moniin Helsingin yliopiston opiskelijoiden käytössä oleviin sähköisiin aineistoihin ja palveluihin pääsee vain yliopiston sisäverkosta. Pääsyä rajataan tietoturvan takia ja siksi, että yliopisto maksaa niistä käytön mukaan, eikä niitä siksi voida antaa muiden kuin yliopistolaisten käyttöön. Yliopistoverkon sisälle on rajattu muun muassa useat kirjaston palvelut, kuten sanakirjat sekä lukuisat hakutietokannat tekstiaineistoineen. Muista palveluista esimerkiksi kotihakemiston etäkäyttö edellyttää yhteyttä yliopiston verkkoon.

Olet yleensä yliopiston sisäverkon ulkopuolella, ellet ole kirjautuneena yliopiston koneelle yliopiston lankaverkossa (esimerkiksi tietokoneluokassa). Yliopistoverkon ulkopuolelta et pääse yliopiston sisälle rajoitettuihin palveluihin ilman etäyhteyttä.

Helsingin yliopiston opiskelijoille on käytössä kolme eri tapaa muodostaa yhteys yliopiston verkkoon:

• VPN-yhteysohjelma OpenVPN
  • Azure Virtual Desktop (AVD)-asiakasohjelmalla tai verkkoselaimella etäkäytettävä Windows-työpöytä
  • VMware-asiakasohjelmalla tai verkkoselaimella etäkäytettävä Linux-työpöytä

Palvelut eroavat toisistaan hieman. Nyrkkisääntönä voi pitää, että sellaisiin laitteisiin, joita käytät paljon, kannattaa joka tapauksessa asentaa VPN-yhteysohjelma. Tutustu palveluiden ominaisuuksiin, niin osaat valita sinulle sopivan etäyhteyden!

OpenVPN

OpenVPN on helppokäyttöinen avoimen lähdekoodin ohjelma, joka muodostaa suojatun VPN-yhteyden yliopiston verkkoon. VPN-yhteydessä koneesi verkkoliikenne kulkee salattua ”putkea” pitkin turvallisesti yliopiston palvelimille. Koneesi saa myös IP-osoitteen yliopiston verkkoavaruudessa, jolloin se on käytännössä osa yliopiston verkkoa niin kauan kuin yhteys on auki. Voit kerrata IP-osoitteen toimintaperiaatetta digitaitojen ykkösluvussa täällä. Yliopiston IP-osoitteen ansiosta pääset VPN-yhteyden avulla kaikkiin yliopiston verkkoon rajattuihin palveluihin, kuten kirjaston tietokantoihin ja omaan kotihakemistoosi. Voit käyttää VPN-yhteyttä myös turvaamaan liikennettä suojaamattomissa langattomissa verkoissa (esimerkiksi useat kirjastojen ja kahviloiden verkot ovat täysin avoimia).

OpenVPN on saatavilla kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille ja mobiililaitteille. Siksi yhteydenotto yliopiston kirjastotietokantoihin ja sanakirjoihin onnistuu sillä vaivatta myös puhelimella ja tabletilla.

Lataa asennusohjelma OpenVPN:n verkkosivuilta. OpenVPN:n asennukseen ja käyttöön löydät ohjeet HY:n Helpdesk-sivustolta.

Huomaathan, että VPN-yhteyksiin on kaksi vaihtoehtoa. Uh-vpn-helsinkifi-only (eli HY-TUN) -yhteyttä suositellaan käytettäväksi kotiverkossa tai muussa luotetussa verkossa, muussa tapauksessa uh-vpn-allroute (eli HY-VPN) -yhteyttä. Eräiden palveluiden (esim. MOT-sanakirjojen) käyttö vaatii jälkimmäistä yhteystapaa.

Etäkäytettävä Windows-työpöytä

AVD (Azure Virtual Desktop) on opiskelijoille tarkoitettu virtuaalinen Windows-työpöytä, jota voit käyttää selaimella tai omalle koneellesi asennettavalla asiakasohjelmalla. Virtuaalisessa työpöydässä käyttöjärjestelmä ikäänkuin striimataan palvelimelta käyttäjän sovellusikkunaan tai verkkoselaimeen, eli oman koneen käyttöjärjestelmään avautuu ikkuna toiseen käyttöjärjestelmään joka ei kuitenkaan asenna mitään ohjelmia käyttäjän omalle koneelle vaan sitä käytetään etänä. AVD-palvelu on rajattu Helsingin yliopiston opiskelijoille ja opetuskäyttöön ja sisältää joitain rajoituksia joista voi lukea Helpdeskin ohjeessa.

Etäkäytettävässä työpöydässä voidaan käyttää osaa opiskelu- ja tutkimuskäyttöjarjestelmä ohjelmineen tarkoitukseen soveltuvia ohjelmistoja omalla koneellaan kuin perinteisessä yliopiston työasemassa (mm. SPSS, Stata, Atlas.TI, R for Windows yms. opiskelu- ja tutkimustarkoitukseen soveltuvia ohjelmistoja).

Opiskelijoiden AVD-virtuaalityöpöydän näkymä.

Windows-työpöytä virtuaalisena

Etäkäytettävä Linux-työpöytä

Helsingin yliopistolla on käytössä myös toinen etäkäytettävä työpöytä (VDI-ympäristö), jota käytetään VMware-asiakasohjelmalla. VDI-ympäristössä kaikille käyttäjäryhmille ei välttämättä aina ole tarjolla etäkäytettävää Windows-työpöytää mutta ainakin Cubbli Linux -työpöydän pitäisi olla opiskelijoiden käytettävissä. Cubbli tulee sanoista Common Ubuntu based Linux eli Cubbli perustuu Ubuntuun, mutta sitä on muokattu vastaamaan yliopiston tarpeita. Cubbli on keskitetysti hallinnoitu ja sisältää myös mm. eräitä tutkimuskäyttöön soveltuvia ohjelmistoja.

Cubbli Linuxin työpöytä

Yliopiston koneilla VDI-etätyöpöytä saattaa löytyä Windowsin työkalurivillä olevaa yliopiston kuvaketta näpäyttämällä. Voit myös avata VMware Horizon Client -asiakasohjelman ja valita sen jälkeen vdi.helsinki.fi. Kotikoneelta etätyöpöytää voi päästä käyttämään itse asennetun VMware-asiakasohjelman avulla, jonka asennusohjeen löydät Helpdesk-sivustolta.

Satunnaiseen käyttöön VDI-etätyöpöytää voi käyttää myös selaimella silloin kun koneella ei ole asiakasohjelmaa. Yhteyden muodostamisen pitäisi olla yksinkertaista: 1) siirry selaimella osoitteeseen vdi.helsinki.fi. 2) Valitse siellä VMware Horizon HTML Access. VDI-etätyöpöydän selainkäytöstäkin löytyy ohje Helpdesk-sivustolta.

AVD-etätyöpöytä

Azure Virtual Desktop (AVD) on virtuaalinen Windows-työpöytä, jonka käytön tulisi onnistua selaimella tai omalle koneelle asennettavalla asiakasohjelmalla. Käytössä on tiettyjä rajoituksia ja samanaikaisten käyttäjien määrää on rajoitettu. Löydät ohjeita AVD-etätyöpöydän käyttöön Helpdeskin sivuilta.